[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 47-66 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه برای انتخاب استاد راهنمای پایان نامه دوره دکتری
دکتر ابراهیم صالحی عمران 1، محمد حسن اقدائی2، سرفراز هاشم خانی زلفانی2
1- دانشگاه مازندران ، edpes60@hotmail.com
2- کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مدیرت سیستم و بهره وری دانشگاه شمال
چکیده:   (10082 مشاهده)
انتخاب استاد راهنمای پایان‌‌نامه یکی از انتخابهای بسیار مهم و بحرانی دوره دکتری است. دانشجویان معمولاً با در نظرگرفتن معیارهایی از قبیل شهرت علمی استاد راهنما، تعداد پایان‌نامه‌های راهنمایی شده، نظارت مستمر و غیره استاد راهنمای خود را انتخاب می‌کنند. با در نظر گرفتن این معیارها در انتخاب استاد راهنما، اغلب این امر به صورتی ذهنی و شهودی صورت می‌گیرد که موجب نارضایتی، تأخیر در تکمیل و پایین آمدن کیفیت پایان نامه می‌شود. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از دو روش تصمیم‌گیری چند معیاره، روش نوینی در انتخاب استاد راهنمای پایان‌نامه دوره دکتری ارائه شود. برای شناسایی معیارهای کلیدی انتخاب استاد راهنما از مرور ادبیات و نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. با روش نمونه‌گیری هدفمند 37 نفر از دانشجویان سال آخر دوره دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران انتخاب و از طریق پرسشنامه مهم‌ترین معیارها برگزیده شدند. در این پژوهش برای اولویت‌بندی و یافتن میزان اهمیت شاخصهای انتخاب استاد راهنما، از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده و در نهایت، برای رتبه بندی استادان راهنما و مقایسه آنها از روش تاپسیس (TOPSIS) سود برده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین اولویت خواسته‌های نمونه و نمونه انتخابی تفاوت وجود دارد. شهرت علمی در درجه اول اهمیت از نظر نمونه و نظارت مداوم از نظر نمونه انتخابی مهم‌ترین معیار بیان شد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان دکتری، انتخاب استاد راهنما، تصمیم گیری چند شاخصه، AHP، TOPSIS .
متن کامل [PDF 486 kb]   (5510 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Omran E, Aghdaie M H, Hashemkhani Zolfani S. Using Multi Criteria Decision Making Techniques to Doctoral Dissertation Supervisor Selection. IRPHE. 2012; 18 (3) :47-66
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1646-fa.html

صالحی عمران ابراهیم، اقدائی محمد حسن، هاشم خانی زلفانی سرفراز. استفاده از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه برای انتخاب استاد راهنمای پایان نامه دوره دکتری. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (3) :47-66

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1646-fa.html



سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790