[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 145-167 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
علی عنایتی نوین فر 1، دکتر کمال درانی2، دکتر نوروزعلی کرمدوست3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران ، enayati_ut1387@yahoo.com
2- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3- استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده:   (7069 مشاهده)
فرایند انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان می‌تواند با توجه به شرایط زمانی و مکانی از عواملی تأثیر پذیرد که در این پژوهش برخی عوامل تأثیرگذار بررسی شده است. هدف این پژوهش بررسی مقایسه‌ای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده‌‌های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم‌-تربیتی دانشگاه تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده‌های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران(4573 نفر) بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نمونه‌ای به حجم 414 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته با 42 گویه طراحی شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی ابزار نیز از طربق آلفای کرونباخ با ضریب 89/0 تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری من- ویتنی و فریدمن و t تک نمونه‌ای و نیز نرم‌افزار spss تحلیل شدند. با تحلیل آزمون t تک نمونه‌ای در بین دانشجویان فنی و مهندسی عوامل اقتصادی(99/3) و فردی (07/3) بالاتر از حد متوسط و عوامل اجتماعی(18/2)، کنکور سراسری(37/2) و عوامل مؤسسه‌ای – آموزشی(74/2) کمتر از حد متوسط در انتخاب رشته تحصیلی آنان تأثیر داشته است. در بین دانشجویان علوم تربیتی نیز عوامل اقتصادی(63/2) کمتر از حد متوسط، عوامل کنکور سراسری (82/3) بیشتر از حد متوسط، عوامل اجتماعی(02/3)، مؤسسه‌ای (09/3) و فردی(91/2) در حد متوسط در انتخاب رشته تحصیلی آنان تأثیر داشته است. نتایج نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته فنی و مهندسی به‌ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل فردی، مؤسسه‌ای – آموزشی، کنکور سراسری و عوامل اجتماعی- فرهنگی و عوامل تأثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی به‌ترتیب عوامل کنکور سراسری، مؤسسه‌ای، اجتماعی- فرهنگی، فردی و اقتصادی بود. افزون بر این، در میان عوامل پنج‌گانه بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده شد.
واژه‌های کلیدی: انتخاب رشته، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
متن کامل [PDF 371 kb]   (5278 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayati Novinfar A, Durrani K, Karamdoost N A. Comparative Evaluation of Effective Factors in Students’ Major Selection at Educational Sciences and Engineering Colleges in University of Tehran. IRPHE. 2013; 18 (4) :145-167
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1763-fa.html

عنایتی نوین فر علی، درانی کمال، کرمدوست نوروزعلی. بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (4) :145-167

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1763-fa.html



سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742