[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 57-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی سواد اطلاعاتی بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان
سکینه جعفریان 1، دکتر بهمن سعیدی پور2، دکتر محمدرضا سرمدی3، دکتر مهران فرج الهی2
1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران ، jafariansakine@yahoo.com
2- استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران
3- دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده:   (2708 مشاهده)

هدف این پژوهش بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی سواد اطلاعاتی بر مهارتهای حل مسئله بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی و جامعه آماری آن 200 نفر از دانشجویان مرکز آموزشهای مجازی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که از این تعداد 80 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی به­صورت تصادفی ساده به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه استاندارد مهارتهای حل مسئله هپنر و پترسون(1992) و برای تحلیل داده­های به­دست آمده از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که محتوای الکترونیکی سواد اطلاعاتی بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان تأثیر دارد و بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مؤلفه­های حل مسئله (اعتماد به نفس در حل مسئله، استقبال یا اجتناب از فعالیتهای حل مسئله، کنترل رفتار و هیجانهای خود حین حل مسئله و حل مسئله به­طورکلی) تفاوت معنادار وجود دارد و گروه آزمایش عملکرد بهتری از نظر مؤلفه­های حل مسئله نشان دادند.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، محتوای الکترونیکی، مهارت حل مسئله، دانشجویان آموزش از دور.
متن کامل [PDF 175 kb]   (1708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی الکترونیکی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarian S, Saeidipour B, Sarmadi M, Farajollahi M. Investigating the impact of electronic content of information literacy on students' problem solving skills. IRPHE. 2015; 21 (3) :57-70
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2685-fa.html

جعفریان سکینه، سعیدی پور بهمن، سرمدی محمدرضا، فرج الهی مهران. بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی سواد اطلاعاتی بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (3) :57-70

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2685-fa.html



سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3796