[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 4 صفحات 69-98 برگشت به فهرست نسخه ها
ابعاد تصویر دانشگاهی؛ مطالعه نگرش و تصورات دانشجویان
جمال سلیمی 1، کیوان بلندهمتان2، آرش عبدی3
1- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان ، j_salimi2003@yahoo.com
2- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
3- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه کردستان
چکیده:   (118 مشاهده)

هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه­های تشکیل­دهنده­ تصویر دانشجویان از دانشگاه و همچنین بررسی میزان اهمیت و نقش این مؤلفه­ها از نظر آنان بود. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. در بخش کیفی از روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی کلایزی و برای جمع­آوری داده­ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. مشارکت­کنندگان در بخش کیفی20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 6 دانشکده با رشته­های تحصیلی مختلف بودند که به­صورت هدفمند انتخاب شدند و فرایند جمع­آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نتایج پژوهش در بخش کیفی شامل سه طبقه توصیفی وضعیت آموزشی (کمّی و کیفی)، وضعیت پژوهش و امکانات رفاهی و تسهیلات اسکان و روش پژوهش در بخش کمّی توصیفی- پیمایشی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته و شامل 9 بخش و محتوای آن برگرفته از داده­های بخش کیفی و ادبیات موضوع بود. ضریب پایایی برای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 874/0 به­دست آمد. جامعه آماری در بخش کمّی 270 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان بودند که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS و با بهره­گیری از آماره­های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که سؤالات پرسشنامه برای معرفی مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده تصویر سازمانی دانشگاه دارای برازش مطلوبی بودند و نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بُعد اسم و رسم و قدمت دانشگاه بیشترین و بعد هزینه­های دانشگاه کمترین اهمیت را در شکل دادن به تصویر دانشگاهی دانشجویان داشته است. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که میان بیشتر ابعاد تشکیل‌دهنده تصویر دانشگاهی دانشجویان در ارتباط با یکدیگر رابطه­ معنادار وجود دارد و نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بر اساس تفکیک جنسیت فقط در بُعد اجتماعی میان دانشجویان زن و مرد اختلاف معنادار وجود دارد. در تفکیک بر اساس مقطع تحصیلی هم در بُعد کارکرد اجتماعی و هم هزینه‌های دانشگاه میان دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تفاوت معنادار وجود داشت.

واژه‌های کلیدی: تصویر دانشگاهی، کارکرد دانشگاهی، آموزش عالی، نگرش و تصورات دانشجویان.
متن کامل [PDF 341 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi J, Bolandhemtan K, Abdi A. Dimensions of the university image; a study of student’s attitudes and perceptions. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2017; 1395 (4) :69-98
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3140-fa.html
سلیمی جمال، بلندهمتان کیوان، عبدی آرش. ابعاد تصویر دانشگاهی؛ مطالعه نگرش و تصورات دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (4) :69-98

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3140-fa.html

سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 791 queries by yektaweb 3430