[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 4 صفحات 99-111 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ارزیابی بیرونی بر ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی؛ مورد: دانشگاه علوم پزشکی بابل 
هادی مصلح امیردهی 1، محمدرضا نیستانی2، ایمان جهانیان3
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان ، Hadimosleh313@gmail.com
2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
3- مربی و عضو هیئت علمی گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (600 مشاهده)

 امروزه، بهبود کیفیت نظام آموزشی عالی به­عنوان اصلی اساسی مورد توجه متصدیان این حوزه قرار گرفته است که در این بین بهره‌گیری از راهبرد ارزیابی بیرونی برای دستیابی به کیفیت در نظام دانشگاهی نقش کلیدی دارد. هدف این پژوهش ارزیابی بیرونی گروه آموزشی ترمیمی و مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی 94-1393 با هدف ارتقای کیفیت این گروه بود. در این پژوهش توصیفی تعداد 109 نفر از اعضای گروه ترمیمی و مواد دندانی (دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، مدیر گروه و کارکنان گروه) در روند ارزیابی بیرونی مشارکت کردند. در این ارزیابی از پرسشنامه، مصاحبه، چک لیست و مشاهده برای گردآوری داده‌ها بهره گرفته شد. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و درصد) به کمک نرم‌افزار آماری (21)SPSS و روش وزندهی (ارزش‌گذاری) گزینه‌ها تجزیه و تحلیل شدند. طبق یافته‌های پژوهش بجز عامل اعضای هیئت‌ علمی و تجهیزات و امکانات که در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفت، دو عامل (مدیر گروه و اهداف و رسالت) در وضعیت مطلوب قرار گرفتند. درمجموع، وضعیت گروه مورد ارزیابی از نظر مطلوبیت در سطح نسبتاً خوبی قرار گرفت. از آنجایی که در این پژوهش عامل اعضای هیئت‌ علمی و تجهیزات و امکانات در وضعیت مطلوبی نبود و با توجه به جایگاه والای اعضای هیئت ‌علمی در تربیت افراد متخصص برای پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه و نیز نقش تجهیزات و امکانات در تسهیل دستیابی به اهداف مورد نظر گروه، ضروری است متصدیان امر برای برطرف کردن مشکلات این گروه اقدام لازم را مبذول دارند.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی بیرونی، گروه ترمیمی و مواد دندانی، کیفیت، معیار، بابل، ایران.
متن کامل [PDF 158 kb]   (729 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: ارزیابی
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosleh Amirdehi H, Neyestani M R, Jahanian I. The role of external evaluation on upgrading the quality of higher education system: Babol University of Medical Sciences case. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2017; 1395 (4) :99-111
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3141-fa.html
مصلح امیردهی هادی، نیستانی محمدرضا، جهانیان ایمان. نقش ارزیابی بیرونی بر ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی؛ مورد: دانشگاه علوم پزشکی بابل . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (4) :99-111

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3141-fa.html

سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 792 queries by yektaweb 3461