[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 1396 شماره 1 صفحات 115-136 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی شرکتهای زایشی پژوهشی به منظور تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی
علیرضا عالی پور 1، ترانه عنایتی2، کیومرث نیازآذری3
1- استادیار دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) ، alipoor.alireza@yahoo.com
2- دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده:   (302 مشاهده)
در کشورهای توسعه­یافته شرکتهای زایشی پژوهشی در مأموریت نسل جدید بیشتر دانشگاهها مدنظر قرار گرفته و به ­عنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی و نیز عاملی برای کاربردی ساختن تحقیقات دانشگاهیان است. اما این شرکتها در دانشگاههای ایران نتوانستند به ­صورت مطلوب مأموریت اصلی خود را انجام دهند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل تأتیرگذار در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی به منظور تجاری­ سازی تحقیقات دانشگاهها­ بود. روش پژوهش از نوع آمیخته و جامعه آماری شامل متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان مازندران بود. نمونه­ گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمّی تصادفی طبقه­ ای بود. در بخش کیفی 12 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمّی با حجم جامعه 420 نفر، 201 نفر به­ عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمّی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که عوامل تأثیرگذار در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی 26 مؤلفه است. در بخش کمّی یافته­ ها نشان داد که بازاریابی بالاترین بعد با بار عاملی 18/7 درصد و بعد ارتباطات با کمترین بار عاملی 2/5 درصد از کل واریانس را تبیین می­ کند و سایر ابعاد نیز هرکدام به ­ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین الگوی نهایی پژوهش با شاخصهای برازش و ضرایب استاندارد تأیید شد و در میان 10 بعد ایجاد کننده شرکتهای زایشی پژوهشی بعد بازاریابی با ضریب استاندارد 48/0 و بعد چرخه عمر با ضریب استاندارد 47/0 و بعد ارزیابی عملکرد با ضریب استاندارد 47/0 به ترتیب بیشترین اثرگذاری را در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی برای تجاری سازی تحقیقات دارند. 
واژه‌های کلیدی: شرکتهای زایشی پژوهشی، تجاری سازی تحقیقات، دانشگاهها، مازندران، ایران.
متن کامل [PDF 359 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour A, Enayati T. Presenting a model for research spins-off companies amid at commercialization of university research. IRPHE. 2017; 1396 (1) :115-136
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3232-fa.html
عالی پور علیرضا، عنایتی ترانه، نیازآذری کیومرث. ارائه الگوی شرکتهای زایشی پژوهشی به منظور تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 1396 (1) :115-136

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3232-fa.html

سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 797 queries by yektaweb 3535