1- دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی ، h.kebriyaei20@gmail.com 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (1053 مشاهده)
مشارکت در تدوین برنامه درسی و ارتقای فرهنگ برنامه ریزی درسی به ارتقای کارآمدی و اثربخشی برنامه درسی کمک می کند. با وجود این، به نظر می رسد متولیان آموزش عالی درک و باور درستی از فرهنگ برنامه ریزی درسی در دانشگاهها ندارند. هدف این پژوهش تدوین الگوی مفهومی ارتقای فرهنگ برنامه ریزی درسی آموزش عالی بود. اینپژوهشازنوعپژوهشهایکیفی بودوبااستفادهازرویکردمبتنیبردادهانجامشد . جامعه آماری کلیه متخصصان در حوزه سیاستگذاری یا دارای سوابق اجرایی در آموزش عالی و متخصصان برنامه درسی آموزش عالی بودند. در پژوهش حاضر با استفاده از طرح کیفی و نمونه گیری هدفمند، مصاحبه عمیق با 29 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش عالی صورت گرفت. به منظور تعیین روایی دادههای کیفی از روش چک کردن اعضا استفاده شد. یافته ها نشان داد که مقولهمحوریمطالعهحاضر ارتقای الگوی فرهنگ برنامه ریزی درسی آموزش عالی بود کهدرسهبعددانش برنامه ریزی درسی، دغدغه برای برنامه ریزی درسی و عمل به برنامه ریزی درسیتحلیلوباتوجهبهشرایطعلّی، شرایطزمینه ایوشرایطمیانجیراهبردهاییتدوینومدلنهاییبراساسآنارائهشد.
Mohsenpour Kebriyaei H, Fathi Vajargah K, Arefi M, Khorasani A. Developing a model for promotion of curriculum design culture in Iran's higher education based on grounded theory approach. IRPHE. 2017; 23 (3) :71-98 URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3447-fa.html
محسن پور کبریا حسین، فتحی واجارگاه کورش، عارفی محبوبه، خراسانی اباصلت. ارائه الگویی برای ارتقای فرهنگ برنامه ریزی درسی آموزش عالی ایران با رویکرد مبتنی بر داده بنیاد
. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 23 (3) :71-98