[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 1-26 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مؤلفه های مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی از دیدگاه دانشجویان و استادان دانشگاه شهید بهشتی
حامد کمالی 1، دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی2، دکتر مرتضی رضایی زاده2
1- دانشجوی دکتری آموزش عالی، گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی ، kamali.sbu@gmail.com
2- گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (141 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تحلیل کمّی و کیفی (آمیخته تشریحی) مؤلفه‌های مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی در آموزش عالی بود. در بخش کمّی، پیمایش میزان لحاظ شدن شرایط پرورش تفکر انتقادی در مؤلفه­های مدیریت کلاس درس و همچنین شناسایی استادان شاخص در این زمینه مد نظر بود. در این خصوص، از جامعه 2258 نفری دانشجویان مقطع کارشناسی علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تعداد330 نفر با فرمول کوکران به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و داده­ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته دوبخشی      جمع­­آوری شدند. نتایج آزمونهای آماری نشان داد که شرایط پرورش تفکر انتقادی در مؤلفه­های برنامه­ریزی و سازماندهی کمتر از حد متوسط، در مؤلفه­های رهبری و انضباط بالاتر از حد متوسط و در مؤلفه ارزشیابی در حد متوسط لحاظ شده است. ضمن آنکه تعداد 20 استاد شاخص شناسایی شد. در بخش کیفی در چارچوب روش پدیدارشناسی و بهره­گیری از روش نمونه­گیری هدفمند، تجارب زیسته استادان شاخص در خصوص چگونگی مؤلفه­های مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختارمند بررسی و در دو سطح کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. یافته­های این بخش به شکل­گیری 12 مقوله اساسی و درهم­تنیده انجامید. این مقولات به­عنوان ویژگی­های اساسی مؤلفه­های مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی در ارتباط با یکدیگر زمینه پرورش تفکر انتقادی دانشجویان در کلاس درس دانشگاهی را فراهم می­آورند.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، تفکر انتقادی، مدیریت کلاس درس، علوم انسانی.
متن کامل [PDF 424 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamali H, Yamani Dozi Sorkhabi M, Rezaezadeh M. Analysis of classroom management components based on critical thinking from the viewpoints of students and faculty members of Shahid Beheshti University. IRPHE. 2018; 23 (4) :1-26
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3556-fa.html

کمالی حامد، یمنی دوزی سرخابی محمد، رضایی زاده مرتضی. تحلیل مؤلفه های مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی از دیدگاه دانشجویان و استادان دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 23 (4) :1-26

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3556-fa.html



سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764