[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 27-44 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک محیط ارزیابی کلاس و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی: نقش واسطه‌ای یادگیری خودراهبر
سمیرا اسفندیاری‌بیات1، دکتر عنایت عباسی 2، دکتر حسن صدیقی3
1- دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
2- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس ، enayat.abbasi@modares.ac.ir
3- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (301 مشاهده)
ارزیابی کلاس‌ درس می‌تواند انگیزه و پیشرفت فراگیران را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه، حوزه ارزیابی کلاسی با چالشهای مختلفی مواجه است که یکی از راههای مواجهه با این چالشها بهبود ادراک دانشجویان از نظام ارزیابی کلاسی است. هدف این پژوهش بررسی ادراک دانشجویان کشاورزی از محیط ارزیابی کلاسی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کشور به تعداد 87820 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و نمونه‌گیری تصادفی با انتساب متناسب تعداد384 نفر از دانشجویان دانشکده‌‌های کشاورزی منتخب به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی ظاهری و محتوایی آن را پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید کردند. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای قسمتهای مختلف بین 75/0 تا 82/0 بود. بر اساس نتایج پژوهش، بین ادراک دانشجویان از ساختار ارزیابی کلاسی تبحرمحور و یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنا‌دار وجود دارد. با توجه به نتایج تحلیل مسیر، ادراک دانشجویان از ساختار ارزیابی کلاسی عملکردمحور بیشترین اثر علّی منفی را بر پیشرفت تحصیلی دارد. پیشنهاد می‌شود مسئولان آموزشی یکی از برنامه‌های اساسی خود را تغییر ساختار ارزیابی کلاسی از شیوه عملکردگرا به سمت تبحرمحوری قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: ساختار ارزیابی کلاسی تبحرمحور، ساختار ارزیابی کلاسی عملکردمحور، یادگیری خودراهبر، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان کشاورزی.
متن کامل [PDF 372 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: ارزیابی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esfandiyari Bayat S, Abbasi E, Sadighi H. Perceptions of classroom assessment environment and its role in agricultural students’ academic achievement: the mediating role of self-directed learning. IRPHE. 2018; 23 (4) :27-44
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3557-fa.html

اسفندیاری‌بیات سمیرا، عباسی عنایت، صدیقی حسن. ادراک محیط ارزیابی کلاس و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی: نقش واسطه‌ای یادگیری خودراهبر. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 23 (4) :27-44

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3557-fa.html



سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792