[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 45-68 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلی مناسب برای زبان آموزش دانشگاهی در ایران در جهت بین المللی شدن: نظریه برپایه
دکتر نسرین اصغرزاده 1، دکتر اباصلت خراسانی2
1- دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی ، N_Asgharzadeh@sbu.ac.ir
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (154 مشاهده)
جهانی شدن تغییرات زیادی را در نهادهای مختلف به­وجود آورده و به دنبال آن بین­المللی شدن موجبات رشد و ترقی نظامهای آموزشی را فراهم کرده است. ضرورت و  لزوم بین­المللی شدن آموزش عالی امروزه در کشور ما هم احساس و این مهم در برنامه توسعه ششم دولت گنجانده شده است. تجارب کشورهای پیشرو نشان می‌دهد که استفاده از زبان واسط همزمان با بین­المللی شدن آموزش عالی نقش مهمی در موفقیت و تسریع این پدیده دارد. این درحالی است که استفاده از زبان واسط در آموزش عالی ایران منع قانونی دارد. در این پژوهش تلاش شد تا با نمونه­گیری هدفمند و مراجعه به صاحبنظران و مطلعان کلیدی آموزش عالی با روش نظریه برپایه مدل مناسبی برای زبان آموزش دانشگاهی در ایران در خصوص
بین­المللی شدن ارائه شود. در این مدل دلایل نیاز به استفاده از زبان واسط، عوامل و موانع موجود، راهبردها و پیامدهای آن ارائه شده است. نتایج به­دست آمده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 28 صاحبنظر و مطلع کلیدی به ارائه این مدل 13 عاملی انجامید که پدیده اصلی آن خیزش و ارتقا کشف شد؛ بدین معنا که تکثر زبان آموزش علم موجبات خیزش و ارتقای نظام آموزش عالی ایران را در پی خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: بین المللی شدن، زبان آموزش دانشگاهی، نظریه برپایه، مدل مطلوب.
متن کامل [PDF 471 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgharzadeh N, Khorasani A. A proper model for the language of instruction in Iran’s universities in the event of internationalization: Grounded Theory. IRPHE. 2018; 23 (4) :45-68
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3558-fa.html

اصغرزاده نسرین، خراسانی اباصلت. مدلی مناسب برای زبان آموزش دانشگاهی در ایران در جهت بین المللی شدن: نظریه برپایه . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 23 (4) :45-68

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3558-fa.html



سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764