[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 145-162 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نرخ بازده خصوصی تحصیلات تکمیلی در ایران با استفاده از مدلهای چندسطحی
دکتر ابوالقاسم مهدوی1، زینب پیروزراهی 2
1- دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
2- کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، z.piroozrahi@alumni.ut.ac.ir
چکیده:   (95 مشاهده)
هدف از این پژوهش ارزیابی نرخ بازده خصوصی تحصیلات تکمیلی در ایران با استفاده از مدلهای چندسطحی بود و سعی شد با به‌کارگیری تابع دریافتی مینسر و روش تحلیل چندسطحی، میزان تأثیر تحصیلات تکمیلی دانشگاهی بر درآمد شاغلان با استفاده از آمارهای هزینه-درآمد خانوار در سال 1392 بررسی شود. در روش تحلیل چندسطحی به­کار برده شده، گروههای عمده فعالیت به­عنوان واحدهای سطح دوم در نظر گرفته شدند، ضمن آنکه سعی شد با اندازه‌گیری متوسط سالهای غیر شاغل بودن افراد بعد از اتمام تحصیلات و تعدیل سالهای فراغت از تحصیل، تخمین­های مربوط به سالهای سابقه کاری به واقعیت نزدیک‌تر شود. مهم­ترین نتایج تحقیق نشان داد که داده‌های مورد نظر ساختار سلسله ‌مراتبی دارند. همچنین تحصیلات تکمیلی بر درآمد حاصل از شغل افراد تأثیر مثبت دارد و میزان این تأثیرگذاری برای هر سال اضافی تحصیلات تکمیلی حدود 3/12 درصد است که نرخی بیش از هزینه فرصت از دست رفته در نظر گرفته شده برای آموزش در کشورهای در حال توسعه (10 درصد) و میزان تأثیر تجربه کاری بر دریافتی­ها (6/2 درصد) را نشان می‌دهد. این امر فارق از سایر انگیزه‌های ورود به این دوره‌ها، توجیه‌پذیری اقتصادی - از نظر فردی- این مقاطع را نشان می‌دهد. همچنین شاغلان دارای مدارک تحصیلات تکمیلی در شهرها 4/21 درصد بیش از گروه مشابه در روستاها دریافتی دارند که این امر می‌تواند توجیه‌کننده خروج نیروی انسانی با تحصیلات بالا از روستاها باشد. در نهایت، بازده هر سال اضافی تحصیلات تکمیلی از بازده هر سال اضافی آموزش عالی بیشتر است.
واژه‌های کلیدی: تابع مینسر، بازده آموزش، تحصیلات تکمیلی، آموزش عالی، تحلیل چندسطحی.
متن کامل [PDF 397 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi A, Piroozrahi Z. Evaluating the rate of private return on graduate studies in Iran by using multilevel models. IRPHE. 2018; 23 (4) :145-162
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3562-fa.html

مهدوی ابوالقاسم، پیروزراهی زینب. ارزیابی نرخ بازده خصوصی تحصیلات تکمیلی در ایران با استفاده از مدلهای چندسطحی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 23 (4) :145-162

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3562-fa.html



سال 23، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764