تغییر به عنوان تنها عنصر ثابت زمان ما از ویژگیهای جهان با تحولات پرشتاب امروز است. براساس نظریه شتاب تاریخ، که به رشد سریع تغییرات در زمانهای اخیر اشاره دارد، علم و فناوری عامل اصلی این تغییرات هستند. دانشگاهها نیز به عنوان مرکز تولید و نشر این دو عامل کلیدی و مزیت آفرین برای ملتها در کانون توجه دولتها و سازمانهایی قرار گرفته اند که درک درستی از رقابت و توسعه دارند. در هر جامعه ای دانشگاهها محور و موتور توسعه تلقی می شوند، اما بررسیهای این پژوهش حاکی از آن است که نگاه به دانشگاه در جامعه ایرانی به گونه دیگری است. در این مقاله یافته های مطالعه ای ارائه شده که 9 مانع یادگیری بالفعل و 5 حلقه رشد بالقوه را در دانشگاههای ایرانی مورد بررسی و مفهوم سازی سیستمی قرار داده است. در این پژوهش دانشگاه X به عنوان دانشگاه مورد مطالعه و دانشگاه Y به عنوان دانشگاه طرف مقایسه برگزیده شده است.
Bararpour K. Conceptualizing the Growth Dynamics and Learning Obstacles in Iranian Universities: A System Approach. IRPHE. 2007; 12 (4) :21-48 URL: http://journal.irphe.ir/article-1-48-fa.html
برارپور کورش. مفهوم سازی پویایی های رشد و موانع یادگیری با استفاده از رویکرد سیستمی در دانشگاه های ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1385; 12 (4) :21-48