[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 10، شماره 3 - ( پاییز 1383 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 1-27 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی کارگاههای آموزشی : مطالعه‎ای موردی
دكتر زهرا صباغیان ، لیلاسادات میرمعینی
چکیده:   (20185 مشاهده)
در این مقاله میزان اثربخشی کارگاههای آموزشی برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی بررسی می‎شود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی شرکت کننده در کارگاهها و نمونه‎های پژوهش 70 نفر از شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی روش تحقیق، روش تدریس و کامپیوتر طی سالهای 78 تا 80 است که از طریق روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎ای انتخاب شده‎اند. به منظور جمع آوری داده‎ها از پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده شده و تجزیه و تحلیل داده‎ها از طریق محاسبه آزمونهای خی دو، کراسکال والیس و یومن - ویتنی صورت گرفته است. نتایج پژوهش عبارت‎اند از: 1. کارگاههای آموزشی انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی را افزایش داده‎اند. 2. کارگاههای آموزشی در بهره‎گیری اعضای هیئت علمی از تکنولوژی آموزشی در کلاس درس تأثیر مثبت دارند. 3. کارگاههای آموزشی بر مشارکت دادن دانشجویان در مباحث و تصمیم‎گیری کلاسی توسط مدرسان تأثیر مثبت دارند. 4. کارگاههای آموزشی موجب افزایش مهارتهای پژوهش در اعضای هیئت علمی می‏‎شوند و همچنین، مهارتهای تدریس از جمله بحث گروهی، تهیه طرح درس و روشهای تدریس فعال را در اعضای هیئت علمی افزایش می‎دهند. 5. کارگاههای آموزشی بر ایجاد فرصتهای برابر یادگیری برای مدرسان و همچنین، یادگیری مشارکتی و گروهی اعضای هیئت علمی تأثیر مثبت دارند. با توجه به نتایج بیان شده به طورکلی، کارگاههای آموزشی از اثربخشی لازم برخوردارند و دیدگاه اعضای هیئت علمی دو دانشگاه نسبت به تأثیرکارگاههای آموزشی بر افزایش مهارتهای تحقیق، تدریس و کامپیوتر یکسان است.
واژه‌های کلیدی: کارگاه آموزشی، اثر بخشی، انگیزش، تکنولوژی، مهارت و مشارکت.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabbaghian Z, Mir Moiny L S. The Effectiveness of Educational Workshops : a case study. IRPHE. 2004; 10 (3) :1-27
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-501-fa.html

صباغیان زهرا، میرمعینی لیلاسادات. اثربخشی کارگاههای آموزشی : مطالعه‎ای موردی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1383; 10 (3) :1-27

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-501-fa.html



سال 10، شماره 3 - ( پاییز 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3698