امروزه یکی از مسائل مهم درآموزشعالی به طور عام و درآموزشعالی کشاورزی به طور خاص ارزیابی مستمّر کیفیت پژوهش و آموزش است. طی دو دهه گذشته، کشورهای متعددی کوششهای ویژهای در جهت بهبود کیفیت آموزشعالی به عمل آوردهاند. آنها در انجام این امر، رهیافتهای گوناگونی از ارزشیای را به کار بردهاند. در میان این رهیافتها، ارزیابی درونی ویژگیهای جامع و سیستماتیک دارد که منجر به بهبود کیفیت مستمرمیگردد. از طریق ارزیابی درونی اعضای هیأت علمی، فعالیتهای گذشته گروه آموزشی را بررسی و نقاط قوّت، فرصتها و تهدیدات را برای طرحریزی توسه آتی گروه آموزشی شناسایی میکنند.
هدف اصلی این مطالعه به کارگیری ارزیابی درونی در گروه ترویج و آموزش کشاورزی به منظور بهبود کیفیت آن بوده است. این مطالعه این تحقیق پیمایشی است و در آن برای تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شده است. در به کارگیری این الگو، ابتدا زمینه (اهداف دوره)، دروندادها، فرایندها، بروندادها و پیامدها در قالب 5 عامل: دانشجویان، دانشآموختگان، ساختار و مدیریت، فرآیند یادگیری و دوره آموزشی اجرا شده مورد توجّه قرارگرفتند. بعد از تعریف ملاکهای مناسب برای هر عامل، نشانگرهای مناسب مربوط به هر ملاک شناسایی شدند. سپس براساس اهداف پژوهش و آموزشی گروه، وضعیت مناسب برای نشانگرها به وسیله اعضای هیأت علمی تعریف شد تا وضعیت موجود عوامل با آنها مقایسه و مورد قضاوت قرار گیرد.
پیمایش با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه صورت گرفت. جمعیت تحت مطالعه شامل همه 24 نفر دانشجویان گروه، 65 نفر دانشآموخته، 65 نفرکارفرما، 4 عضو هیأت علمی و رئیس گروه است. نتایج ارزیابی نشان میدهند که باتوجه به اهداف و رسالتهای گروه آموزشی، اهداف دوره مطلوب و دروندادها نظیر (دانشجویان، منابع یادگیری، برنامه درسی، و …)، فرآیندها شامل (یادگیری، تدریس و…) و بروندادها شامل (دانشآموختگان و آثار علمی هیأت علمی) نسبتاً مطلوب بودهاند. درنهایت، براساس نتایج ارزیابی، توصیههایی برای بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه ارائه شدهاند.
Pezeshki Rad G, Mohtashem H. Internal Evaluation as an Appropriate Approach to Improve Higher Education System (The Case Study of Agricultural Extension and Education Department, Tarbiat Modarres University). IRPHE. 2003; 9 (3) :27-48 URL: http://journal.irphe.ir/article-1-522-fa.html
پزشکی راد غلامرضا، محتشم حمیدرضا. ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1382; 9 (3) :27-48