[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 99-113 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی
دکتر محمد رضا تمنایی فر1، دکتر فریبرز صدیقی ارفعی1، فاطمه سلامی محمد آبادی 2
1- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان
2- دانشجوی کارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی ، fatemesalami69@ yahoo.com
چکیده:   (23247 مشاهده)
شناخت عواملی که به پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی منجر می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد. پاره-ای از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی هستند، لیکن بعضی از صاحبنظران در خصوص رابطه مستقیم بین آنها تردید دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجوی مقطع کارشناسی بود که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی بار – آن، آزمون خود پنداره راجرز، آزمون عزت نفس پوپ و همچنین، از معدل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحلیلی داده‌ها نشان داد که بین هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین، یافته‌ها نشان داد که بین هوش هیجانی و خودپنداره دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد، اما میزان عزت نفس دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر است. بنابراین، در بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی نمی‌توان فقط بر سازه‌های روانشناختی مانند هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس تأکید کرد.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، خود پنداره، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 175 kb]   (6541 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tamanaifar M R, Sedighi Arfai F, Salami Mohammad Abadi F. The Relationship of Emotional Intelligence, Self Concept and Self Esteem to Academic Achivenment. IRPHE. 2011; 16 (2) :99-113
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-868-fa.html

تمنایی فر محمد رضا، صدیقی ارفعی فریبرز، سلامی محمد آبادی فاطمه. رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389; 16 (2) :99-113

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-868-fa.html



سال 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742