[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 14، شماره 3 - ( پاییز 1387 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 121-143 برگشت به فهرست نسخه ها
مشتری ‌‌مداری و کاربرد آن در نظام آموزش عالی : مورد آموزش عالی کشاورزی در استان خوزستان
حمیده سماوی 1، دكتر کورش رضائی‌مقدم، دكتر مسعود برادران
1- ، hamideh_samavi@yahoo.com
چکیده:   (19898 مشاهده)

در این مقاله مشتری‌ مداری به عنوان یکی از اصول اساسی مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز بررسی شده است. مطالعه به روش توصیفی پیمایشی انجام  شده و اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه و از 322 نفر از دانشجویان و 81 نفر از اعضای هیئت علمی دو دانشگاه به دست آمده است. از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برای انتخاب دانشجویان دوره کارشناسی استفاده شد و از دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی سرشماری به عمل آمد. یافته‌های پژوهش نشان ‌داد که وضعیت مشتری مداری در دو دانشگاه مورد مطالعه مطلوب نیست. همچنین، تفاوت معنی‌داری بین دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دو دانشگاه درخصوص میزان مشتری‌مداری وجود دارد. بر مبنای یافته‌ها بالاترین و پایین‌ترین میزان مشتری‌مداری به ترتیب در ساختارهای محسوسات و انتقال به دست آمد. گروههای آموزشی زراعت و اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، ماشینهای کشاورزی، گیاه‌پزشکی، خاکشناسی و باغبانی، نیازهای آموزشی نزدیک­تر و همسوتر و گروههای آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی، علوم دامی و صنایع غذایی نیز نیازهای متفاوتی داشتند. در پایان مقاله پیشنهادهایی برای بهبود فرایند مشتری‌مداری در دانشگاهها ارائه شده است.

واژه‌های کلیدی: کیفیت، مشتری مداری، مدیریت کیفیت فراگیر، آموزش عالی
متن کامل [PDF 254 kb]   (5272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۷/۱۱/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۷/۱۱/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samavi H, Rezaei-Moghaddam K, Baradaran M. Customer-orientation and its Application in Higher Education System: The Case of Agricultural Higher Education in Khuzestan Province. IRPHE. 2008; 14 (3) :121-143
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-298-fa.html

سماوی حمیده، رضائی‌مقدم کورش، برادران مسعود. مشتری ‌‌مداری و کاربرد آن در نظام آموزش عالی : مورد آموزش عالی کشاورزی در استان خوزستان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1387; 14 (3) :121-143

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-298-fa.html



سال 14، شماره 3 - ( پاییز 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764