[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 1 - ( بهار 1389 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 111-130 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مؤلفه‌های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاههای دولتی جنوب شرق کشور
ابوالقاسم فرهنگ 1، دكتر سید علی سیادت2، دكتر حسین مولوی3، دكتر رضا هویدا4
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان ، Abolghasemfarhang@yahoo.com
2- دانشیار
3- استاد
4- استادیار
چکیده:   (19188 مشاهده)
با توسعه‌ دانش و فناوری و گسترش حیطه‌های کسب و کار از جمله سازمانهای مجازی یا تحت شبکه، بنگاههای اقتصادی گسترش یافته و محیط کسب و کار به محیط رقابتی و پر از چالش تبدیل شده است و پارادایمهای جدیدی ظاهر شده که بقا را برای بسیاری از سازمانها مشکل ساخته است؛ بزرگترین امتیاز پارادایم جدید کسب و کار، یادگیری بیان شده است. بنابراین، سازمانهایی موفق اند هستند که سرعت یادگیری آنها از سرعت تغییرات بیشتر باشد. از طرفی، اعتماد سازمانی نقش چشمگیری در افزایش مشارکت در سازمانها دارد و فرصتی را برای همکاری افراد و سازمانها ایجاد می کند تا بر مبنای آن سرمایه گذاری خود را افزایش دهند. در این پژوهش پرسشنامه‌های یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی میان 240 نفر از کارکنان و اعضای هیئت-علمی دانشگاههای دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق که به صورت تصادفی انتخاب شدند، توزیع و پس از جمع آوری بیش از 80% پرسشنامه داده ها استخراج شد. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه را استادان مدیریت آموزشی تأیید کردند و پایایی پرسشنامه‌های یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۰/۷۳و ۰/۸۲ تعیین شد. در این پژوهش از آزمون شاپیروویلک برای بررسی نرمال بودن نمرات، ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها، رگرسیون خطی و انحنایی و تحلیل واریانس برای بررسی فرضیات استفاده شد. همچنین، برای آزمون فرضیه ها داده ها در دو مرحله اعتماد افقی و اعتماد عمودی و مؤسسه‌ای تجزیه و تحلیل شد. از رگرسیون چند متغیره و روش تحلیل مسیر نیز برای سنجش مدل پژوهش استفاده شد. بر اساس یافته‌های تحقیق رابطه معنادار بین مؤلفه‌ اعتماد افقی r‏=0.242)) و مؤلفه‌ اعتماد عمودی و مؤسسه‌ای r=0.272)) با یادگیری سازمانی وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که رابطه بین مؤلفه‌ اعتماد عمودی و مؤسسه‌ای با یادگیری سازمانی معنادار است (p=0.021). همچنین، رابطه بین مؤلفه‌ اعتماد سازمانی افقی با مؤلفه‌ اعتماد سازمانی عمودی و مؤسسه‌ای معنادار است (p=0.0001)، اما رابطه بین مؤلفه‌ اعتماد سازمانی افقی و یادگیری سازمانی معنادار نیست و به همین دلیل، این رابطه از مدل نهایی پژوهش حذف شد.
واژه‌های کلیدی: اعتماد سازمانی، یادگیری سازمانی، خیرخواهی، صلاحیت، دانشگاههای دولتی جنوب شرق کشور.
متن کامل [PDF 2260 kb]   (6668 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی
دریافت: ۱۳۸۹/۸/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhang A, Siadat S A, Molavi H, Hoveida R. Study of Factoral Structure of Organizational Trust and its Indices Relation with Organizational Learning in Southeast Public Universities. IRPHE. 2010; 16 (1) :111-130
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-761-fa.html
فرهنگ ابوالقاسم، سیادت سید علی، مولوی حسین، هویدا رضا. بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مؤلفه‌های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاههای دولتی جنوب شرق کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389; 16 (1) :111-130

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-761-fa.html

سال 16، شماره 1 - ( بهار 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 801 queries by yektaweb 3566