[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 67-86 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تحلیلی هوش سازمانی در آموزش عالی: مطالعه‌ای موردی
ناصر میرسپاسی1، بابک افقهی 2
1- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشجوی دکترای مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی ، bafghahi@yahoo.com
چکیده:   (7447 مشاهده)
رشد اقتصادی نوین حاصل گسترش علم و دانش و استفاده نظام‌مند و نهادمند از دانش است که عمدتاً حاصل تلاش مؤسسات آموزش‌عالی در کشورهاست و به توسعه مفهوم جدیدی با عنوان هوش سازمانی منجر شده است که به معنای توانایی فکری یک سازمان و نیز تأکید آن بر تلفیق نیروی انسانی و تواناییهای فنی برای حل مسائل و مشکلات سازمان است. هدف این پژوهش مقایسه تحلیلی هوش سازمانی در آموزش‌عالی از طریق مطالعه موردی در دو دانشگاه داخل ایران بود. برای گردآوری داده‌ها در این مطالعه تحلیلی- پیمایشی، ابتدا برای شناخت شاخصهای هوش سازمانی و عوامل موثر بر آن، مطالعه کتابخانه‌ای انجام و سپس، با استفاده از تحلیل عاملی کلیه شاخصها دسته بندی و پرسشنامه‌ تحقیق تهیه شد. برای جامع تر بودن این بررسی در کشور، جامعه آماری پژوهش استادان و کارکنان دو دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه فردوسی مشهد بود. در مجموع، 270 نفر برای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. نتایج نشان داد که دانشگاه شهید بهشتی با موفقیت در شاخصهای تعلق سازمانی و ایجاد توافق و اعتماد در بین کارکنان و استادان خود، در هوش سازمانی وضعیت مناسب تری دارد. اما در ابعاد کاربرد دانش و میل به تغییر، دانشگاه فردوسی مشهد وضعیت به مراتب بهتری را دارا بود.
واژه‌های کلیدی: هوش سازمانی، مدیریت دانش سازمانی، آموزش عالی، تحلیل تطبیقی.
متن کامل [PDF 326 kb]   (4694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparative Analysis of Organizational Intelligence in Higher Education: A Case Study. IRPHE. 2012; 18 (3) :67-86
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1647-fa.html

میرسپاسی ناصر، افقهی بابک. مقایسه تحلیلی هوش سازمانی در آموزش عالی: مطالعه‌ای موردی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (3) :67-86

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1647-fa.html



سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764