[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 111-131 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
مژگان بیگدلی 1، دکتر محمدرضا کرامتی2، دکتر عباس بازرگان3
1- کارشناس ارشد رشته برنامه‏ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، mojganbigdeli93@yahoo.com
2- دانشيار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده:   (9041 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رشته ‏تحصیلی با اشتغال دانش‏‏‏آموختگان مقطع کارشناسی دانشکده ‏روانشناسی و علوم ‏تربیتی دانشگاه‏ تهران در فاصله سالهای 87- 1380 بود. این پژوهش از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی و از نظر روش از نوع همبستگی است. جامعه‏ آماری(904 نفر) شامل همه دانش‏‏آموختگان دانشکده ‏روانشناسی و علوم‏تربیتی دانشگاه ‏تهران در شش رشته آموزش کودکان‏ استثنایی، تکنولوژی ‏آموزشی، روانشناسی‏ بالینی، کتابداری و اطلاع‏رسانی، مدیریت و برنامه‏ریزی ‏آموزشی و مشاوره بود که طی سالهای 1380 تا 1387 دانش‌آموخته شده بودند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 136 نفر تعیین و به روش تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر استادان و کارشناسان تأیید و پایایی آن نیز از طریق آزمون بازآزمایی (98/0) سنجیده شد. داده‏ها با استفاده از آزمون خی‏دو، یومان ویتنی، ویلکاکسون و تی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین رشته تحصیلی ، اشتغال و تناسب شغلی ارتباط معنا‏داری وجود دارد؛ بدین معنا که در رشته‏‏هایی مثل روانشناسی بالینی، مشاوره، کتابداری و کودکان استثنایی وضعیت اشتغال و تناسب شغلی بهتر از رشته‏های دیگر است. اما در خصوص رشته‏هایی مثل تکنولوژی‏ آموزشی و مدیریت‏ آموزشی وضعیت اشتغال و تناسب شغلی نامطلوب است. رابطه بین میانگین تحصیلی و نوع اشتغال با رشته تحصیلی معنا‏دار نبود.
واژه‌های کلیدی: اشتغال، دانش‏آموختگان، رشته‏تحصیلی، روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
متن کامل [PDF 321 kb]   (8099 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bigdely M, Keramati M, Bazargan A. The Relationship between Education and Employment Status of Psychology and Educational Sciences’ Alumnus in Tehran University. IRPHE. 2012; 18 (3) :111-131
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1651-fa.html

بیگدلی مژگان، کرامتی محمدرضا، بازرگان عباس. بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (3) :111-131

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1651-fa.html



سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752