[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 15، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 1-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین ویژگیهای عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع کارشناسی با تأکید بر پرورش مهارتهای کارآفرینی
دكتر رضا نوروززاده 1، مریم کوثری
1- استادیار ، rezanorouzzadeh@yahoo.com
چکیده:   (17963 مشاهده)
یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش عالی و دانشگاهها برنامه‌های درسی است که نقش تعیین کننده و انکارناپذیری در تحقق اهداف و رسالتهای آموزش عالی از نظر کمّی و کیفی دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین ویژگیهای عناصر چهارگانه هدف، سازماندهی‌ محتوا، استراتژیهای تدریس و شیوه ارزشیابی برنامه درسی مقطع کارشناسی با تأکید بر پرورش مهارتهای کارآفرینی است. این پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی – توسعه‌ای است که به شیوه کتابخانه‌ای و زمینه‌ای انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاههای دولتی تهران و متخصصان کارآفرینی بوده که 194 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه در نظر گرفته شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر صاحبنظران حاصل و پایایی آن بر اساس آلفای کرانباخ محاسبه شد که برابر 5/92 به‌دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که عناصر مختلف برنامه درسی باید در جهت ایجاد شایستگیهای لازم در ابعاد دانش، نگرش و مهارتهای مورد نیاز یک حیطه تخصصی در دانشجو، پرورش مهارتهای عالی ذهنی، آشنایی با دانش کارآفرینی و ایجاد روحیه کارآفرینی، که جملگی به منظور تربیت دانش‌آموختگان کارآفرین ضروری است، به‌کار گرفته شوند. افزون بر این، یافته‌ها بیانگر آن است که سازماندهی برنامه‌های درسی به صورت میان‌رشته‌ای، مسئله‌ محوری، ایجاد فرصت تجربه در محیطهای یادگیری واقعی و ارزشیابی اصیل از مهم ترین عوامل مؤثر بر پرورش مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان به شمار می رود. بر این اساس، می توان نتیجه گرفت درصورتی که در برنامه های درسی مقطع کارشناسی، پرورش مهارتهای کارآفرینی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد، زمیته تحقق رسالت نظام آموزش عالی به ویژه دانشگاهها در تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآمد و کارآفرین فراهم خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، برنامه درسی، هدف، سازماندهی محتوا، استراتژیهای تدریس، ارزشیابی.
متن کامل [PDF 2441 kb]   (3677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی
دریافت: ۱۳۸۹/۳/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzzadeh R, Kossary M. Description of the Characteristics of the Quadruplet Elements Undergraduate Curriculum with Emphasis on Training Entrepreneurship Skills. IRPHE. 2010; 15 (4) :1-18
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-672-fa.html
نوروززاده رضا، کوثری مریم. تبیین ویژگیهای عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع کارشناسی با تأکید بر پرورش مهارتهای کارآفرینی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1388; 15 (4) :1-18

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-672-fa.html

سال 15، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 795 queries by yektaweb 3566