[صفحه اصلی ]      
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1395 شماره 2 صفحات 1-24
پدیدار شناسی تقلب در امتحانات: تجارب زیسته دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر محمدرضا آهنچیان1، مجتبی حسینی 2، فروزان سادات هاشمی3، یونس طاطاری3
1- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
2- کارشناس‌ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد ، Mojtaba.h2000@yahoo.com
3- کارشناس‌ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (310 مشاهده)

تقلب در امتحان یکی از مهم‌ترین مواردی است که صداقت علمی را نقض و به­طور جدی کیفیت تدریس، قابلیت اطمینان در فرایند ارزیابی و اعتماد عمومی را به آموزش­عالی تضعیف کرده است؛ لذا، در مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بروز تقلب در امتحانات با تکیه بر تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این مهم پرداخته شده است. این پژوهش از نظر رویکرد جزء رویکردهای کیفی با روش پدیدارشناسی توصیفی است. با 26 نفر از دانشجویان با روش نمونه‌گیری گلوله برفی مصاحبه شد. از تجزیه و تحلیل مجموع داده‌ها پنج مؤلفه استخراج شد که می‌توانند تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی از پدیده­ تقلب در امتحان را به تصویر بکشند که عبارت‌اند از: عوامل تربیتی، آموزشی، شخصیتی، اجتماعی و محیطی. نتایج پژوهش را می‌توان در دو مقوله کلی درونی و ساختاری دسته‌بندی کرد. عوامل درونی عواملی هستند که به استعدادها، ادراکات و دریافتهای شخص و همچنین محیط خانواده او مربوط می­شود و عوامل ساختاری نیز آن دسته از عواملی هستند که از محیط اطراف بر عملکرد شخص در ارتکاب به تقلب نیرو وارد می­کنند و اثر می‌گذارند.

واژه‌های کلیدی: آسیب شناسی، تقلب، تجارب زیسته، دانشجویان تحصیلات تکمیلی.
متن کامل [PDF 242 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahanchiyan M R, Hoseini M, Hashemi F S, Tatari Y. Phenomenology of cheating in exams: lived experiences of master students in Ferdowsi University of Mashhad. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2016; 1395 (2) :1-24
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2952-fa.html
آهنچیان محمدرضا، حسینی مجتبی، هاشمی فروزان سادات، طاطاری یونس. پدیدار شناسی تقلب در امتحانات: تجارب زیسته دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (2) :1-24
برگشت به فهرست نشریات سال 1395، شماره 2 - ( تابستان 1395 )
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 790 queries by yektaweb 3278