[صفحه اصلی ]      
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1395 شماره 1 صفحات 1-18
بررسی تعلل تحصیلی دانشجویان در خصوص پنج عامل شخصیت و جهتگیری هدف
دکتر محمد اکبری بورنگ1، زکیه عادلی پور 2، فاطمه غلامی بورنگ3
1- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند
2- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ، adelipoor.zakiye@gmail.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (907 مشاهده)

تعلل تحصیلی پدیده‌ای شایع در میان دانشجویان است و پیشگیری از آن از دغدغه­های اصلی متولیان تعلیم و تربیت محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت و جهتگیری هدف در تبیین تعلل تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی– همبستگی و جامعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه پیام­نور بیرجند بودند که 330 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس تعلل تحصیلی لی، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (BFI) و مقیاس جهتگیری هدف الیوت و مک­گریگور جمع‌آوری و در دو سطح آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که میان پنج عامل شخصیت و چهار نوع جهتگیری هدف با تعلل تحصیلی روابط معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد شخصیت و جهتگیری هدف، تعلل تحصیلی را به­صورت معنادار پیش‌بینی می‌کنند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که جهتگیری هدف 62 درصد و پنج عامل شخصیت 95 درصد از تغییرات تعلل تحصیلی دانشجویان را پیش­بینی می­کنند. به علاوه، تفاوت معناداری برحسب جنسیت میان متغیرهای مورد بررسی به­دست نیامد. به­طورکلی، می‌توان نتیجه گرفت که میان پنج عامل شخصیت و جهتگیری هدف با تعلل تحصیلی رابطه وجود دارد و شخصیت و جهتگیری هدف پیش‌بین‌های معناداری برای تعلل تحصیلی هستند.

واژه‌های کلیدی: پنج عامل شخصیت، جهتگیری هدف، تعلل تحصیلی دانشجویان
متن کامل [PDF 192 kb]   (506 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Boorang M, Adelipoor Z, Gholami Boorang F. Evaluation of academic procrastination in connection with the five personality factors and goal orientation. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2016; 1395 (1) :1-18
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2873-fa.html
اکبری بورنگ محمد، عادلی پور زکیه، غلامی بورنگ فاطمه. بررسی تعلل تحصیلی دانشجویان در خصوص پنج عامل شخصیت و جهتگیری هدف. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (1) :1-18

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2873-fa.html

برگشت به فهرست نشریات سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 )
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 789 queries by yektaweb 3351