[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 1 صفحات 1-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تعلل تحصیلی دانشجویان در خصوص پنج عامل شخصیت و جهتگیری هدف
دکتر محمد اکبری بورنگ1، زکیه عادلی پور 2، فاطمه غلامی بورنگ3
1- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند
2- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ، adelipoor.zakiye@gmail.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1466 مشاهده)

تعلل تحصیلی پدیده‌ای شایع در میان دانشجویان است و پیشگیری از آن از دغدغه­های اصلی متولیان تعلیم و تربیت محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت و جهتگیری هدف در تبیین تعلل تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی– همبستگی و جامعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه پیام­نور بیرجند بودند که 330 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس تعلل تحصیلی لی، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (BFI) و مقیاس جهتگیری هدف الیوت و مک­گریگور جمع‌آوری و در دو سطح آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که میان پنج عامل شخصیت و چهار نوع جهتگیری هدف با تعلل تحصیلی روابط معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد شخصیت و جهتگیری هدف، تعلل تحصیلی را به­صورت معنادار پیش‌بینی می‌کنند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که جهتگیری هدف 62 درصد و پنج عامل شخصیت 95 درصد از تغییرات تعلل تحصیلی دانشجویان را پیش­بینی می­کنند. به علاوه، تفاوت معناداری برحسب جنسیت میان متغیرهای مورد بررسی به­دست نیامد. به­طورکلی، می‌توان نتیجه گرفت که میان پنج عامل شخصیت و جهتگیری هدف با تعلل تحصیلی رابطه وجود دارد و شخصیت و جهتگیری هدف پیش‌بین‌های معناداری برای تعلل تحصیلی هستند.

واژه‌های کلیدی: پنج عامل شخصیت، جهتگیری هدف، تعلل تحصیلی دانشجویان
متن کامل [PDF 192 kb]   (667 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Boorang M, Adelipoor Z, Gholami Boorang F. Evaluation of academic procrastination in connection with the five personality factors and goal orientation. IRPHE. 2016; 1395 (1) :1-18
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2873-fa.html
اکبری بورنگ محمد، عادلی پور زکیه، غلامی بورنگ فاطمه. بررسی تعلل تحصیلی دانشجویان در خصوص پنج عامل شخصیت و جهتگیری هدف. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (1) :1-18

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2873-fa.html

سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 796 queries by yektaweb 3506