[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 4 صفحات 43-67 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی جایگاه دانشگاه در آموزش و ارتقای قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان بر اساس رویکرد غربالگری فازی
مسلم باقری 1، مهرداد کیانی2
1- استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز ، bagherimoslem@shirazu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد رشته مدیریت تولید دانشگاه شیراز
چکیده:   (575 مشاهده)

کارآفرینی و آموزش مهارتها و قابلیتهای مرتبط با آن از جمله حوزه­هایی است که با توجه به سرعت شتابان پیشرفتهای علمی، تحولات اجتماعی و نیازهای نوپدید ناشی از آن می­تواند یکی از وظایف و مأموریتهای اصلی مراکز آموزش­عالی و به­ویژه دانشگاهها تلقی شود که به سهم خود در منطبق کردن این مراکز آموزشی با واقعیتها و ضرورتهای جهان امروز نقش مهمی ایفا می­کند. هدف از این پژوهش شناسایی جایگاه دانشگاه در آموزش و ارتقای قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان با استفاده از روش غربالگری فازی بود. جامعه آماری استادان صاحبنظر در حوزه کارآفرینی در دانشگاه شیراز بودند. پس از بررسی گسترده ادبیات موضوع 52 قابلیت کارآفرینی استخراج و با استفاده از روش غربالگری فازی قابلیتهای مؤثر شناسایی و با به­کارگیری روش فازی اولویت­بندی شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که از بین 29 قابلیت تأیید شده، مهارتهای مالی و حسابداری، قابلیت راه‌اندازی کسب‌وکار، مهارتهای مذاکره، کار تیمی و برنامه­ریزی منظم به ترتیب بیشترین ظرفیت و خودکارآمدی، پیگیری، صرفه­جویی، اهمیت دادن به کیفیت کار و دلبستگی کمترین ظرفیت را برای آموزش و ارتقا در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها دارند.

واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، قابلیتهای کارآفرینی، دانشگاهها، غربالگری فازی.
متن کامل [PDF 352 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کارآفرینی
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri M, Kiani M. Identifying the place of university in education and promotion of students' entrepreneurship capabilities based on fuzzy screening approach. IRPHE. 2017; 1395 (4) :43-67
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3138-fa.html
باقری مسلم، کیانی مهرداد. شناسایی جایگاه دانشگاه در آموزش و ارتقای قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان بر اساس رویکرد غربالگری فازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (4) :43-67

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3138-fa.html

سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.058 seconds with 793 queries by yektaweb 3506