[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 4 صفحات 1-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی حوزه‌های خط مشی‌گذاری آموزش کارآفرینی
علی داوری1، رضا منوچهری راد 2، سهراب رحمانی3، علی قوامی4
1- استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
2- مقطع دکتری کارآفرینی توسعه، پژوهشگر حوزه کارآفرینی ، ir.innovator@gmail.com
3- مقطع دکتری کارآفرینی بین‌الملل، پژوهشگر حوزه کارآفرینی
4- مقطع دکتری کارآفرینی فناوری، پژوهشگر حوزه کارآفرینی
چکیده:   (522 مشاهده)

خط‏مشی ‌گذاری کارآفرینی در کشورهای مختلف دنیا با درجات متفاوت توسعه‏یافتگی طیف گسترده‏ای از خط‏مشی‏های مختلف همچون حمایتهای مالی، نوآوری، فنی و مشاوره‏ای، توسعه صنایع کوچک و متوسط، بهبود قوانین، امور اداری، شرایط اشتغال و آموزش را شامل می‏شود. هدف این پژوهش یافتن حوزه‏های نوآورانه و تجارب موفق و عملیاتی برای خط‏مشی ‏گذاری آموزش کارآفرینی کشور ایران با سرمایه انسانی شایسته بود. این پژوهش از نوع آمیخته کیفی-کمّی و روش اجرای بخش کیفی آن توافق مقایسه تحلیلی با رویکرد مطالعه تطبیقی در 23 کشور منتخب دنیا و بخش کمّی آن مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی بود. یافته‏های پژوهش نشان داد که حوزه‏های آموزش کارآفرینی را می‏توان در چهار طبقه ظرفیت‏سازی و غنی‏سازی محیط آموزش کارآفرینی با قدرت تبیین 54%، آموزش در کارآفرینی (آموزش کارآفرینان بالقوه) 28%، آموزش برای کارآفرینی (آموزش کارآفرینان بالفعل) 18% و آموزش درباره کارآفرینی (تربیت محققان و مشاوران حوزه کارآفرینی) 13% دسته‏بندی کرد. کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‏یافته در راهبرد سوم و چهارم تفاوت بارزی با هم دارند. مبتنی بر یافته‏های پژوهش توصیه می‏شود بازآفرینی دوره‏های آموزش کارآفرینی در مدارس با تأکید بر سالهای پایانی دبیرستان، آموزش‏ مهارتهای جدید به کارآفرینان و کارکنان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، توانمندسازی بیکاران و روستاییان، تدریس واحد کارآفرینی در تمام رشته‏های دانشگاهی با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و مشارکت همه ذینفعان به‌ویژه بخش خصوصی و سازمانهای مردم‏نهاد در دستور کار خط‏مشی‌ گذاری آموزش کارآفرینی قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش کارآفرینی، پرورش کارآفرینی، توانمند‌سازی بیکاران و روستاییان، خط‌مشی‌ گذاری آموزش. 
متن کامل [PDF 301 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کارآفرینی
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari A, Manouchehri Rad R, Rahmani S, Ghavami A. A comparative study of entrepreneurship education policy making areas. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2017; 1395 (4) :1-24
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3136-fa.html
داوری علی، منوچهری راد رضا، رحمانی سهراب، قوامی علی. بررسی تطبیقی حوزه‌های خط مشی‌گذاری آموزش کارآفرینی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (4) :1-24

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3136-fa.html

سال 1395، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 793 queries by yektaweb 3461