[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 3 صفحات 113-130 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اهمال‌کاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان
لیلا زارعی1، مهدیه سادات خشوعی2
1- کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
2- پژوهشگر فوق‌ دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (980 مشاهده)

اهمال‌کاری یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اهمال‌کاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که 120 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری ساده چند مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سواری (با ابعاد اهمال‌کاری عمدی، اهمال‌کاری ناشی از خستگی جسمی-روانی و اهمال‌کاری ناشی از بی‌برنامگی)، پرسشنامه فراشناخت ولز و کاترایت- هاتون، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر و مقیاس تحمل ابهام احمدپور مبارکه جمع‌آوری و در دو سطح آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین اهمال‌کاری تحصیلی کلی و اهمال‌کاری ناشی از خستگی جسمی- روانی (اهمال‌کاری بیشتر) با باورهای فراشناختی (باورهای فراشناختی منفی)، تنظیم هیجان (دشواری در تنظیم هیجان) و تحمل ابهام (قدرت تحمل ابهام پایین) رابطه مثبت معنا‌دار وجود دارد. بین اهمال‌کاری عمدی و اهمال‌کاری ناشی از بی‌برنامگی (اهمال‌کاری بیشتر) با تنظیم هیجان (دشواری در تنظیم هیجان) رابطه مثبت معنا¬دار وجود دارد. تنظیم هیجان، اهمال‌کاری تحصیلی کلی، اهمال‌کاری ناشی از خستگی جسمی- روانی و اهمال‌کاری ناشی از بی‌برنامگی را به صورت معنا‌دار پیش‌بینی می‌کند. تحمل ابهام، اهمال‌کاری ناشی از خستگی جسمی- روانی را به صورت معنا‌دار پیش‌بینی می‌کند. همچنین بین دانشجویان زن و مرد از نظر اهمال‌کاری تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام تفاوت معنا‌دار وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: اهمال‌کاری تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان، تحمل ابهام.
متن کامل [PDF 192 kb]   (509 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei L, Khoshouei M S. Relationship of academic procrastination with metacognitive beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguity in university students. IRPHE. 2016; 1395 (3) :113-130
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3065-fa.html
زارعی لیلا، خشوعی مهدیه سادات. رابطه اهمال‌کاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (3) :113-130

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3065-fa.html

سال 1395، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 793 queries by yektaweb 3506