[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 3 صفحات 131-157 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وظایف، شایستگی و کارآمدی برنامه آموزشی: مطالعه موردی کارشناسی فناوری اطلاعات
فرهاد ابراهیم آبادی 1، محبوبه عارفی2، کورش فتحی واجارگاه3، جعفر توفیقی4
1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی ، f_ebrahimabadi@sbu.ac.ir
2- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، تدانشگاه شهید بهشتی
3- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
4- استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (793 مشاهده)

هدف این پژوهش بررسی وظایف شغلی کارشناسان فناوری اطلاعات، تعیین مؤلفه­های شایستگی آنها برای انجام دادن وظایف شغلی، تعیین وظایف برنامه­های آموزشی کارشناسی فناوری اطلاعات در قبال پرورش مؤلفه­های شایستگی و همچنین ارزیابی کارایی برنامه­های کارشناسی فناوری اطلاعات در کشور ایران بود. روش­ تحقیق کیفی از نوع مطالعه موردی و ابزارهای تحقیق شامل بررسی اسنادی و مصاحبه ­نیمه­ساختارمند بود. یافته­ها نشان داد که وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در کل در 32 رشته شغلی جای می­گیرد. همچنین مؤلفه­های شایستگی کارشناس فناوری اطلاعات در کشور ایران شامل 17 مورد است که برخی از آنها شامل دانش تخصصی، دانش حل مسئله، تحلیل مسئله، طراحی راه­حلها، استفاده از ابزارهای مدرن، انجام دادن کار فردی- تیمی، برقراری ارتباط، حرفه­ای­گری، اخلاقیات، یادگیری
مادام­العمر، آگاهی درباره فرهنگ، مسئولیت­پذیری و قضاوت است. همچنین یافته­ها نشان داد که شایستگی از طریق دو مرحله برنامه آموزشی اعتبارسنجی شده و توسعه تکوینی پرورش می­یابد و از طریق آزمون شایستگی سنجیده می­شود و از طریق توسعه مداوم حرفه­ای حفظ و تدوام می­یابد. این فرایند به چرخه شایستگی مهندسی شهرت دارد که نبود یا ناکارآمدی هر یک از مراحل بر مراحل دیگر چرخه تأثیر نامطلوب دارد. درخصوص استانداردسازی و ارتقای کیفیت برنامه­های آموزشی
فنی- مهندسی، نهادهای مرجع بین­المللی همچون IEA، ENAEE و پروژه CDIO به محک­زنی و تعیین معیارها و استانداردهای آموزشی بین­المللی اقدام کرده­اند که تمام برنامه­های آموزشی کارشناسی فناوری اطلاعات در ایران نیز باید مطابق با آنها تدوین و اجرا شوند. یافته­ها نشان داد برنامه­­های کارشناسی IT در ایران مطابق با استانداردها و معیارهای آموزشی بین­المللی تدوین و اجرا نمی­شوند و لازم است اصلاح شوند.

واژه‌های کلیدی: اعتبارسنجی، برنامه آموزشی، شایستگی، IT، وظایف شغلی.
متن کامل [PDF 280 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimabadi F, Arefi M, Fathi Vajargah K, Towfighi J. Evaluating tasks, competency and educational program effectiveness: case study of IT undergraduate . IRPHE. 2016; 1395 (3) :131-157
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3066-fa.html
ابراهیم آبادی فرهاد، عارفی محبوبه، فتحی واجارگاه کورش، توفیقی جعفر. بررسی وظایف، شایستگی و کارآمدی برنامه آموزشی: مطالعه موردی کارشناسی فناوری اطلاعات. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (3) :131-157

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3066-fa.html

سال 1395، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 799 queries by yektaweb 3506