[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 3 صفحات 89-111 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط آموزش علم در بین المللی شدن دانشگاهها: مطالعه تطبیقی در اروپا
نسرین اصغرزاده 1، اباصلت خراسانی2
1- دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی ، N_asgharzadeh@sbu.ac.ir
2- دانشیار دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، تدانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (367 مشاهده)

یکی از مسائل و چالشهای امروزه نظام آموزش­عالی کشورها، به خصوص کشورهای در حال توسعه، بین‌المللی شدن است. در سالهای اخیر به­دنبال بین‌المللی‌شدن آموزش عالی، زبان واسط آموزش علم
به­عنوان یکی از ابزارهای بین‌المللی شدن از دغدغه‌های سیاستگذاری آموزش عالی جهان از سوی سیاستگذاران و سیاستگزاران مورد توجه واقع شده است. رشد تقریبی ده برابری استفاده از زبان واسط انگلیسی در حدود یک دهه و نیز شتاب این رشد در سالهای اخیر فرض اهمیت این ابزار در بین­المللی شدن کشورهای پیشرو و تأثیر بسزای آن در موفقیت آموزش عالی اروپا را قوت می­بخشد. هدف از این جستار بررسی تأثیر استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط آموزش بر بین­المللی شدن دانشگاه­ها بود که به صورت مطالعه تطبیقی انجام شد. بر اساس کشورهای پیشرو جهان، کشورهای قاره اروپا برای بررسی برگزیده شدند. انتخاب کشورهای این قاره بر اساس تیپولوژی سازمان ملل بود و انتخاب نمونه­ها با روش نمونه­گیری هدفمند طبقه­ای تا اشباع نظری صورت گرفت. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود و با الهام از روش تطبیقی جرج بردی در چهار مرحله توصیف، ارزیابی و برآورد، همجواری و مقایسه اطلاعات و تحلیل صورت گرفت. از این رو، با بررسی اسنادی و تحلیل محتوای تجربه­های بین­المللی مورد مقایسه، چارچوبها و ملاکهایی برای تعیین شباهتها، تفاوتها و نتایج به­دست آمده از آن بر اساس اهداف پژوهش استخراج شد. نتایج کشف و ارائه شده، راهکارهایی مناسب و همچنین محکی برای کشورمان است.

واژه‌های کلیدی: انگلیسی، زبان واسط آموزش علم، بین المللی شدن، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 268 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgharzadeh N. The role of English language as a medium of instruction in internationalization of higher education: a comparative study in Europe . Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2016; 1395 (3) :89-111
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3064-fa.html
اصغرزاده نسرین، خراسانی اباصلت. تأثیر استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط آموزش علم در بین المللی شدن دانشگاهها: مطالعه تطبیقی در اروپا. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (3) :89-111

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3064-fa.html

سال 1395، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 786 queries by yektaweb 3430