1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی 2- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، dr.peyman.ymz@gmail.com 3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده: (64 مشاهده)
هدف پژوهش حاضربررسی نقش واسطهای جوّ نوآوری در رابطه بین فرهنگ و مهارتهای کارآفرینی سازمانی با گرایش به کارآفرینی اعضای هیئت علمی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با تعداد 364 نفر بود که از این تعداد 181 نفر، بر اساس جدول مورگان و کرجسی، به شیوه طبقهای نسبتی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که روایی صوری آنها را صاحبنظران تأیید کردند و برای تعیین پایایی پرسشنامههای فرهنگ سازمانی، مهارتهای کارآفرینی، جوّ نوآوری و گرایش بهکارآفرینی ضریب آلفای کرونباخبهترتیب827/0، 860/0، 894/0 و 890/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تحلیل مسیر، تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و گرایش به کارآفرینی، بین مهارتهای کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی، بین فرهنگ سازمانی و جوّ نوآوری، بین مهارتهای کارآفرینی و جوّ نوآوری و بین جوّ نوآوری و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.همچنین جوّ نوآوری نقش واسطهای را در رابطه بین فرهنگ سازمانی و گرایش به کارآفرینی دارد و جوّ نوآوری نقش واسطهای را در رابطه بین مهارتهایکارآفرینی و گرایش بهکارآفرینی ایفا میکند.
Farang M, Yarmohammadzadeh2 P, Ghasemzadeh A. Investigating the mediating role of innovation climate in the relationship between culture and entrepreneurship skills with entrepreneurial tendency of University of Mohaghegh Ardabili faculty members. IRPHE. 2018; 24 (1) :51-69 URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3697-fa.html
فرنگ مرتضی، یارمحمدزاده پیمان، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل. بررسی نقش واسطه ای جوّ نوآوری در رابطه بین فرهنگ و مهارتهای کارآفرینی سازمانی با گرایش به کارآفرینی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 24 (1) :51-69