[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 23، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 25-48 برگشت به فهرست نسخه ها
آناتومی مفهوم «دانش آموخته»: تحلیل کیفی برداشت و تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت‌ علمی
دکتر ناصر شیربگی 1، دکتر نعمت اله عزیزی2، شبنم بهرامی3
1- دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان ، nshirbagi@uok.ac.ir
2- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
3- کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان
چکیده:   (1334 مشاهده)
هدف این پژوهش آگاهی از برداشت و تجارب اعضای هیئت ‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مفهوم دانش­آموخته دانشگاهی بود که با رویکردی تفسیری و کیفی و با راهبرد پدیدارنگاری انجام شد. میدان تحقیق دانشگاه کردستان بود. مشارکت ‌کنندگان 42 نفر (25 نفر از اعضای هیئت ‌علمی تمام ‌وقت و 17 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی) بودند. نمونه­گیری با روش هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شد. برای جمع­آوری داده­ها از یک منشور مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده­ها با استفاده از کدگذاری نظری تحلیل شدند که شش مقوله توصیف درخصوص مفهوم دانش‌آموخته با عناوین محصول دانشگاه، سفیر دانشگاه، یادگیرنده مادام‌العمر، کاریاب پراسترس، کنشگر اجتماعی و ‌کاربر دانش در شغل به­دست آمد. دانشجویان بیشتر از اعضای هیئت ‌علمی به مقولات محصول دانشگاه، کاریاب پراسترس و کنشگر اجتماعی تأکید داشتند. اعضای هیئت ‌علمی بیشتر بر مقولات یادگیرنده مادام‌العمر، کاربر دانش در شغل و سفیر دانشگاه تأکید داشتند. بیشترین احساس ناخوشایند از دانش‌آموختگی به دانشجویان و بیشترین حس خوشایند از دانش‌آموختگی به اعضای هیئت ‌علمی مربوط می­شد. مفهوم دانش‌آموخته از دیدگاه زنان در مقایسه با مردان به­دلیل مسائلی مانند ازدواج و نگهداری از فرزندان متفاوت بود. در زمینه برداشتهای متفاوت از مفهوم دانش‌آموخته به نظر می‌رسد که تنوع نظریه­ها و برداشتهای سیاسی و اجتماعی تصوراتی را به­وجود می‌آورد که موجب می­شود تعریفها، اندازه­گیریها و یافته­ها یکدست و یکپارچه نباشند.
 
واژه‌های کلیدی: اعضای هیئت ‌علمی، دانشجویان، دانش آموختگان، پدیدارنگاری، اشتغال.
متن کامل [PDF 379 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirbagi N, Azizi N, Bahrami S. The concept of alumnus anatomy: a qualitative analysis of faculty members’ and graduate students' perceptions and experiences . IRPHE. 2017; 23 (2) :25-48
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3305-fa.html

شیربگی ناصر، عزیزی نعمت اله، بهرامی شبنم. آناتومی مفهوم «دانش آموخته»: تحلیل کیفی برداشت و تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت‌ علمی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 23 (2) :25-48

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3305-fa.html



سال 23، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3708