[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 1 صفحات 75-98 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل زمینه ساز پایبندی به اخلاق پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ مورد دانشگاه تبریز
دکتر محمد عباس زاده 1، دکتر حسین بنی فاطمه2، دکتر محمد باقر علیزاده اقدم3، علی بوداقی4
1- دانشیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز ، M.abbaszadeh2014@gmail.com
2- استاد دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
3- دانشیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
4- دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
چکیده:   (1134 مشاهده)

در عصر حاضر اخلاق مفهومی کلیدی به­شمار می­رود. پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر تمام حوزه­های زندگی بشر تأثیر داشته است و زندگی حرفه­ای اخلاقی کنشگران دانشگاهی در میادین علمی از این تحولات مستثنا نیست. افزایش کاربرد اینترنت و فضای سایبر در پژوهشهای آکادمیک توجه اندیشمندان را به مفاهیم نوظهوری چون اخلاق کامپیوتر، اخلاق ترجمه، اخلاق دانش و مهم­تر از همه اخلاق پژوهش معطوف کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل زمینه­ساز پایبندی به اخلاق پژوهش و روش پژوهش کیفی با تأکید بر رویکرد نظریه داده بنیاد بود. مشارکت­کنندگان این پژوهش 12 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز (در سال1393) بودند. در این پژوهش از روش نمونه­گیری هدفمند و از استراتژی موردهای بحرانی استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش مصاحبه با تعیین وقت قبلی و با تأکید بر محرمانه بودن اطلاعات فردی دانشجویان گردآوری شد. سؤالات محوری این پژوهش عبارت بودند از: عوامل مؤثر بر پایبند نبودن به اخلاق پژوهش کدام­اند؟ پیامدهای پایبند نبودن به اخلاق پژوهش چیست؟ چه باید کرد(استراتژیها)؟ در این پژوهش با تأکید بر رویه­های
نظام­مند و تحلیلی­تر استرواس و کوربین، داده­های مصاحبه در سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) تحلیل و اعتبار تحقیق از طریق روشهای کسب اطلاعات دقیق موازی، کنترل اعضا و خود بازبینی محقق احراز شد. یافته­ها نشان داد که عوامل فردی (کامروایی ارتجالی، نگرش ابزاری به پژوهش و دینداری پژوهشگران) و ساختاری (جامعه­پذیری آموزشی ناقص، برخوردار نبودن از رفاه مادی، برخوردار نبودن از رفاه غیر مادی، فشار هنجاری جامعه، یادگیری اجتماعی، کمیت محوری در آموزش­عالی، نظارت روشمند ضعیف و نگرش منفی جامعه و جامعه­علمی به دانشجو) و مشوق پیروی نکردن از معیارهای اخلاق پژوهش است و دوکسا سروری(عادی شدن) بی­هنجاری علمی به­عنوان هسته مرکزی مکشوف شد.

واژه‌های کلیدی: اخلاق پژوهش، نظریه داده بنیاد، دوکسا سروری.
متن کامل [PDF 259 kb]   (644 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh M, Banifatemeh H, Alizadeh-Aghdam M B, Boudaghi A. The underlying commitment factors influencing research ethics among graduate students in Tabriz University: a Grounded Theory approach. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2016; 1395 (1) :75-98
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2876-fa.html
عباس زاده محمد، بنی فاطمه حسین، علیزاده اقدم محمد باقر، بوداقی علی. عوامل زمینه ساز پایبندی به اخلاق پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ مورد دانشگاه تبریز . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (1) :75-98

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2876-fa.html

سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 792 queries by yektaweb 3430