1- دانشیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز ، M.abbaszadeh2014@gmail.com 2- استاد دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز 3- دانشیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز 4- دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
چکیده: (2230 مشاهده)
در عصر حاضر اخلاق مفهومی کلیدی بهشمار میرود. پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر تمام حوزههای زندگی بشر تأثیر داشته است و زندگی حرفهای اخلاقی کنشگران دانشگاهی در میادین علمی از این تحولات مستثنا نیست. افزایش کاربرد اینترنت و فضای سایبر در پژوهشهای آکادمیک توجه اندیشمندان را به مفاهیم نوظهوری چون اخلاق کامپیوتر، اخلاق ترجمه، اخلاق دانش و مهمتر از همه اخلاق پژوهش معطوف کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل زمینهساز پایبندی به اخلاق پژوهش و روش پژوهش کیفی با تأکید بر رویکرد نظریه داده بنیاد بود. مشارکتکنندگان این پژوهش 12 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز (در سال1393) بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و از استراتژی موردهای بحرانی استفاده شد. دادهها با استفاده از روش مصاحبه با تعیین وقت قبلی و با تأکید بر محرمانه بودن اطلاعات فردی دانشجویان گردآوری شد. سؤالات محوری این پژوهش عبارت بودند از: عوامل مؤثر بر پایبند نبودن به اخلاق پژوهش کداماند؟ پیامدهای پایبند نبودن به اخلاق پژوهش چیست؟ چه باید کرد(استراتژیها)؟ در این پژوهش با تأکید بر رویههای
نظاممند و تحلیلیتر استرواس و کوربین، دادههای مصاحبه در سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) تحلیل و اعتبار تحقیق از طریق روشهای کسب اطلاعات دقیق موازی، کنترل اعضا و خود بازبینی محقق احراز شد. یافتهها نشان داد که عوامل فردی (کامروایی ارتجالی، نگرش ابزاری به پژوهش و دینداری پژوهشگران) و ساختاری (جامعهپذیری آموزشی ناقص، برخوردار نبودن از رفاه مادی، برخوردار نبودن از رفاه غیر مادی، فشار هنجاری جامعه، یادگیری اجتماعی، کمیت محوری در آموزشعالی، نظارت روشمند ضعیف و نگرش منفی جامعه و جامعهعلمی به دانشجو) و مشوق پیروی نکردن از معیارهای اخلاق پژوهش است و دوکسا سروری(عادی شدن) بیهنجاری علمی بهعنوان هسته مرکزی مکشوف شد.
Abbaszadeh M, Banifatemeh H, Alizadeh-Aghdam M B, Boudaghi A. The underlying commitment factors influencing research ethics among graduate students in Tabriz University: a Grounded Theory approach. IRPHE. 2016; 1395 (1) :75-98 URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2876-fa.html
عباس زاده محمد، بنی فاطمه حسین، علیزاده اقدم محمد باقر، بوداقی علی. عوامل زمینه ساز پایبندی به اخلاق پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ مورد دانشگاه تبریز . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (1) :75-98