[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 1395 شماره 1 صفحات 45-73 برگشت به فهرست نسخه ها
فرایند جامعه پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری؛ مورد دانشگاه اصفهان
عارفه مهدیه1، دکتر رضا همّتی 2، دکتر ابوعلی ودادهیر3
1- کارشناسی‌ارشد رشته جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان
2- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان ، hemati@gmail.com
3- دانشیار گروه مردم شناسی دانشگاه تهران
چکیده:   (981 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی فرایند جامعه­پذیری دانشگاهی دانشجویان دوره دکتری بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس روش شناسی نظریه‌ زمینه­ای و مصاحبه‌­های نیمه ساخت یافته با 31 نفر از دانشجویان دوره‌ دکتری و 9 نفر از استادان دانشگاه اصفهان صورت گرفت. یافته‌های پژوهش
نشان­دهنده ناکارآمدی و ضعف جریان جامعه­پذیری دانشگاهی در مقطع دکتری است. این مسئله متأثر از برخی شرایط علّی نظیر ضعف نظام آموزشی و پژوهشی، ضعف جامعه­پذیری دانشگاهی استادان و
بی­کیفیتی تعاملات و همکاریهای علمی میان دانشجویان است. همچنین ضعف فرهنگ علمی جامعه، مسائل مربوط به ساختار و سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه اصفهان از جمله عوامل زمینه­ای مؤثر بر ناکارآمدی جریان جامعه­پذیری دانشگاهی محسوب می‌شود. نظام انگیزشی و ارزشی دانشجو برای حضور در مقطع دکتری شرط مداخله­گری است که جریان جامعه‌پذیری ناکارآمد علمی را تشدید می­کند. دانشجویان بر حسب اتخاذ راهبردهای مواجهه با وضعیت موجود، در سه دسته‌ دانشجویان برنامه­دار، منفعل و مشروعیت بخش قرار می­گیرند. فرار مغزها، استقلال و خودشکوفایی علمی، قناعت و بهره­مندی از شرایط موجود، بی انگیزگی علمی، احساس یأس و بی­قدرتی و بداخلاقی و بی­هنجاری علمی از جمله پیامدهایی است که هر سه دسته از دانشجویان متناسب با راهبرد اتحاذ شده کم و بیش آن را تجربه می­کنند.

واژه‌های کلیدی: جامعه پذیری دانشگاهی، فرهنگ دانشگاهی، تکثیر مکانیکی علم، نظریه زمینه ای، دانشگاه اصفهان.
متن کامل [PDF 296 kb]   (528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdie A, Hemmati R, Vedadhir A. Academic socialization process of doctoral students in University of Isfahan: a Grounded Theory study. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2016; 1395 (1) :45-73
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2875-fa.html
مهدیه عارفه، همّتی رضا، ودادهیر ابوعلی. فرایند جامعه پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری؛ مورد دانشگاه اصفهان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1395; 1395 (1) :45-73

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2875-fa.html

سال 1395، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 789 queries by yektaweb 3430