[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 17، شماره 1 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 1-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین چرخه عمر دانشگاه- رویکرد فازی
دکتر عادل آذر 1، فرزانه خسروانی2، رضا جلالی3، عادل دهدشتی4
1- استاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، : azara@modares.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
4- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
چکیده:   (8217 مشاهده)
رقابت شدید دانشگاهها و تلاشهای آنها در ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به‌منظور دستیابی به جایگاه و اعتبار بین‌المللی بالاتر باعث شده‌ است تا این مؤسسات به رویکردی جامع، که بتواند عملکرد مؤسسه را ارزیابی کند، نیاز داشته باشند. طراحی و استقرار نظام ارزیابی از نیازهای ضروری یک سازمان برای تعیین میزان دستیابی به اهداف است و می‌تواند به شناسایی چرخه عمر آن کمک کند. شناسایی چرخه عمر دانشگاه می‌تواند به مدیران کمک کند تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که همواره در مرحله رشد و بلوغ خود باقی بمانند، چرا که پس از آن در صورت هدایت و برنامه‌ریزی ناصحیح، دوران پیری سازمان پدیدار و در نهایت، به نابودی سازمان منجر خواهد شد. استفاده از ابزارها و روشهای نوین برای شناسایی چرخه عمر و موقعیت دانشگاهها می‌تواند در هدایت و مدیریت مراکز آموزش عالی بسیار کارساز باشد. از این‌رو، در این پژوهش رویکردی فازی برای شناسایی چرخه عمر دانشگاهها استفاده شد. این پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس انجام و چرخه عمر دانشگاه بر اساس چهار منظر آموزش، پژوهش، وجهه بین‌الملل و فرهنگی- تسهیلات و امکانات طی سالهای 1370 تا 1387 ترسیم شد. نتایج نشان داد که این دانشگاه در سالهای 1370 و 1371 در مرحله معرفی، در فاصله سا‌های 1372 تا 1380 در مرحله رشد و در سالهای بعد از آن در مرحله بلوغ قرار داشته است.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه، چرخه عمر، مدیریت، کارایی، تئوری فازی.
متن کامل [PDF 2307 kb]   (2430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۰/۶/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azar A, Khosravani F, Jalali R, Dehdashti A. University Life Cycle – Fuzzy Approach. IRPHE. 2011; 17 (1) :1-25
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1040-fa.html

آذر عادل، خسروانی فرزانه، جلالی رضا، دهدشتی عادل. تدوین چرخه عمر دانشگاه- رویکرد فازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390; 17 (1) :1-25

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1040-fa.html



سال 17، شماره 1 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731