[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 17، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 59-80 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی چارچوبی برای عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی و سنجش آن
دکتر شعبان الهی 1، فاطمه کنعانی2، علی شایان3
1- دانشيار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ، elahi@modares.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (8207 مشاهده)
به‌منظور گسترش استفاده از رسانه‌های نوین در آموزش‌عالی و بهره‌مندی از مزایای آن، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی ضروری است. در این مقاله با بررسی پژوهشهای پیشین و نظرخواهی از خبرگان، چارچوبی برای عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی شناسایی و طراحی شده است. بر اساس این چارچوب چهار بعد اصلی شامل عوامل فردی، محیطی، رسانه و محتواست. در این پژوهش متغیرهای موجود در چارچوب در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در شهر تهران سنجش شده است. برای این منظور پرسشنامه‌ای طراحی و میان دانشجویان دانشگاههای امیرکبیر، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی و شهید بهشتی، که دوره‌های آموزش الکترونیکی را اجرا می‌کنند، توزیع شده است. پس از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، نتایج نشان داد که عوامل فردی در بهترین شرایط و عوامل رسانه در پایین‌ترین وضعیت قرار دارند. در پایان، بر اساس نتایج، پیشنهادهایی در باره وضعیت آموزش الکترونیکی دانشگاههای مورد بررسی بیان شده است.
واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی، ویژگیهای فردی، رسانه، عوامل محیطی، محتوا.
متن کامل [PDF 988 kb]   (1513 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۰/۹/۲۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۰/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elahi S, Kanaani F, Shayan A. Designing a Framework for Effective Factors on Virtual Students’ Tendency to the Electronic Learning and its Assessment. IRPHE. 2011; 17 (2) :59-80
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1183-fa.html

الهی شعبان، کنعانی فاطمه، شایان علی. طراحی چارچوبی برای عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی و سنجش آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390; 17 (2) :59-80

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1183-fa.html



سال 17، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3662