[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 17، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 81-97 برگشت به فهرست نسخه ها
اسنادهای استادان موفق درخصوص روشهای ارتقای انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه بیرجند
لیلا طالب زاده شوشتری 1، دکتر هادی پور شافعی2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند ، L_talebzadeh@yahoo.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند
چکیده:   (10087 مشاهده)
یادگیری یک موهبت الهی است. در میان همه عوامل مؤثر بر یادگیری، انگیزه بسیار مهم است و یکی از عوامل تعیین کننده انگیزه تحصیلی فرا دانشجویان نقش استادان است. هدف پژوهش حاضر شناسایی اسنادهای استادان موفق درخصوص روشهای ارتقای انگیزه تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش از نوع زمینه‌یابی است. بدین منظور 15 نفر از استادان برجسته دانشگاه بیرجند که طی یک دوره پنجساله در ارزیابی از کیفیت تدریس به‌شیوه نظرخواهی توسط دانشجویان در گزینه کیفیت تدریس بالاترین نمره را کسب کرده بودند، به روش نمونه‌گیری هدفمند و از پنج دانشکده مختلف انتخاب و داده‌ها از طریق مصاحبه جمع‌آوری شدند. بر اساس نتایج پژوهش، اسنادهای استادان در خصوص افزایش انگیزه در چهار مقوله اصلی شامل روابط انسانی، مهارتهای تدریس، ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارزشیابی دسته‌بندی‌ شدند. در این پژوهش با توجه به اسنادهای استادان در خصوص عوامل مؤثر برکاهش انگیزه دانشجویان طی سالیان اخیر، نقش استاد مهم‌ترین عامل بود. همچنین، جنبه هنر یا علم بودن تدریس و میزان تأثیر آموزش و بهسازی، نیز مورد سؤال و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
واژه‌های کلیدی: استاد موفق، اسناد، انگیزه تحصیلی، دانشجو، یادگیری.
متن کامل [PDF 204 kb]   (1662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۰/۹/۲۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۰/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebzadeh Shoshtari L, Pourshafaie H. Attributions of Successful Professors in Promoting Academic Motivation in Birjand University Students. IRPHE. 2011; 17 (2) :81-97
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1184-fa.html

طالب زاده شوشتری لیلا، پور شافعی هادی. اسنادهای استادان موفق درخصوص روشهای ارتقای انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه بیرجند. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390; 17 (2) :81-97

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1184-fa.html



سال 17، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781