[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 17، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 99-120 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی انتخاب رشته و تأثیر آن بر رضایت تحصیلی دانشجویان
دکتر رسول ربانی 1، کامران ربیعی2
1- گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان ، rarabani@ltr.ui.ac.ir
2- دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (10207 مشاهده)
آموزش‌عالی به عنوان مهم‌ترین نهاد آموزشی هر جامعه می‌تواند سهم بسزایی در رشد و توسعه کشورها داشته باشد. هدایت صحیح دانش‌آموزان به دانشگاهها و کمک به افزایش نزدیکی و ارتباط میان علایق و رشته تحصیلی افراد می‌تواند از هدر رفتن استعداد و نیروی جوانی و منابع ملی جلوگیری کند. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی عوامل اصلی مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان دانشگاه اصفهان، هدف اصلی بررسی تأثیر نحوه ارزیابی رشته بر میزان رضایت تحصیلی آنان بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان تشکیل می‌دهند. حجم نمونه بالغ بر 465 نفر بود که بر اساس دو متغیر جنسیت و رشته تحصیلی انتخاب شدند که حدود 65 درصد پاسخگویان علایق و نظر خودشان را مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر انتخاب رشته معرفی کردند. تقریباٌ به همین نسبت از آنان نیز عنوان کرداند که در صورت داشتن دانش و شناخت حاضر دوباره رشته فعلی را انتخاب می‌کردند. همچنین، در پژوهش حاضر به منظور بررسی سهم تأثیرگذاری نحوه ارزیابی فرد از رشته بر میزان رضایت تحصیلی‌اش از مدل معادله ساختاری استفاده و ملاحظه شد که عامل تأثیرگذار ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت تحصیلی 58 درصد است.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، ارزیابی رشته، رضایت تحصیلی، انتخاب رشته، دانشجویان دانشگاه اصفهان.
متن کامل [PDF 232 kb]   (2273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۰/۹/۲۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۰/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabani R, Rabiei K. Evaluation of Major Selection and its Impact on Educational Satisfaction among Isfahan University Students. IRPHE. 2011; 17 (2) :99-120
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1185-fa.html

ربانی رسول، ربیعی کامران. ارزیابی انتخاب رشته و تأثیر آن بر رضایت تحصیلی دانشجویان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390; 17 (2) :99-120

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1185-fa.html



سال 17، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781