[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 17، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 27-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی
سوسن بهرامی 1، دکتر سعید رجایی پور2، دکتر تقی آقاحسینی3، دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی4، دکتر محمد حسین یارمحمدیان5
1- دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان، ، bahrami837@gmail.com
2- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
3- استادیار مرکز تحقیقات شهید باهنر اصفهان
4- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
5- دانشيار مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصادسلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (12352 مشاهده)
در این پژوهش رابطه چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی بررسی شد و پرسشنامه‌های سرمایه فکری و نوآوری سازمانی میان 492 نفر اعضای هیئت‌علمی دانشگاههای دولتی استان اصفهان، که به ‌صورت طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند، توزیع و پس از جمع‌آوری داده‌های 97% از پرسشنامه‌ها استخراج شد. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه را استادان مدیریت آموزشی تأیید کردند و پایایی پرسشنامه‌های سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 95/0 و 93/0 تعیین شد. در این پژوهش از آزمون کالموگروف اسمیرنف تک متغیری برای بررسی نرمال بودن نمرات، ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس و بن فرونی برای بررسی فرضیه‌ها استفاده شد. بر اساس یافته‌های تحقیق میانگین نمرات سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه‌ای، نوآوری اداری و نوآوری فنی در دانشگاههای دولتی استان کمتر از حد متوسط بود. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که رابطه سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه‌ای با نوآوری اداری معنادار است. همچنین، رابطه بین سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه‌ای با نوآوری فنی معنادار بود. از طرفی، بین نظرهای اعضا در خصوص رابطه سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه‌ای با نوآوری اداری و نوآوری فنی برحسب مشخصات دموگرافیک آنان تفاوت معنادار وجود داشت.
واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری، نوآوری سازمانی، اعضای هیئت علمی، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 267 kb]   (3028 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami S, Rajaeepour S, Aghahosseni T, Bakhtiar Nasrabadi H A, Yarmohamadian M H. Analysis of Multiple Relationships of Intellectual Capital and Organizational Innovation in Higher Education . IRPHE. 2011; 17 (3) :27-50
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1263-fa.html

بهرامی سوسن، رجایی پور سعید، آقاحسینی تقی، بختیار نصرآبادی حسنعلی، یارمحمدیان محمد حسین. تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390; 17 (3) :27-50

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1263-fa.html



سال 17، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731