[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 17، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 21-26 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه های بهسازی اعضای هیئت علمی به منظور ارائه یک مدل مفهومی
دکتر مصطفی اجتهادی1، دکتر نادرقلی قورچیان2، دکتر پریوش جعفری3، حمید شفیع‌زاده 4
1- استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی
2- استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3- استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4- دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، shafizadeh11@gmail.com
چکیده:   (8013 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های بهسازی هیئت‌علمی، بررسی وضعیت موجود و ارائه مدلی مفهومی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت‌علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق 8 و 12 بودند (5715 = N) که 360 نفر به‌صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی از بین آنها انتخاب شدند. با استفاده از مرور ادبیات و پیشینه پژوهش پرسشنامه‌ای با 5 بعد و 41 مؤلفه برای تعیین وضعیت موجود بهسازی اعضای هیئت‌علمی تدوین شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود برنامه‌های بهسازی هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی مطلوب نیست. از میان پنج بعد بهسازی هیئت علمی فقط میانگین نمرات بهسازی آموزشی بالاتر از حد متوسط و چهار بعد دیگر (پژوهشی، فردی، سازمانی و اخلاقی) پایین‌تر از حد متوسط بودند. بر اساس یافته‌ها و نیز بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش، مدل نهایی در هفت بخش فلسفه و اهداف، ابعاد و مؤلفه‌ها، مبانی نظری، روش، فرایند اجرایی، تسهیل کننده‌ها و برونداد طراحی شد. به‌منظور تعیین درجه تناسب مدل، پرسشنامه دوم تدوین و در بین 30 نفر از متخصصان آموزش‌عالی توزیع شد. آزمون تی تک نمونه‌ای مطلوبیت مدل را در سطح 95 درصد اطمینان تأیید کرد.
واژه‌های کلیدی: بهسازی، هیئت علمی، منابع انسانی، برنامه های بهسازی، مدل مفهومی.
متن کامل [PDF 277 kb]   (934 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Edjtehadi M, Ghorchian N, Jaafari P, Shafizadeh H. Identifying Dimensions and Components of Faculty Members Developments in Order to Present of A Conceptual Model . IRPHE. 2012; 17 (4) :21-26
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1400-fa.html

اجتهادی مصطفی، قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش، شفیع‌زاده حمید. شناسایی ابعاد و مؤلفه های بهسازی اعضای هیئت علمی به منظور ارائه یک مدل مفهومی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390; 17 (4) :21-26

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1400-fa.html



سال 17، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729