[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 17، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 81-103 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین مؤلفه های برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان
دکتر محمد امینی1، مریم مهدی زاده2، زهرا ماشاالهی نژاد 3، مرضیه علیزاده2
1- دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان
2- کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه کاشان
3- کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه کاشان ، Mashallahi2009@yahoo.com
چکیده:   (10752 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1388-1387 بود. در این پژوهش هفت مؤلفه به‌عنوان مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان در آموزش‌عالی در نظر گرفته شده است که شامل ساختار فیزیکی و معماری دانشگاه، ارتباط متقابل میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان، قوانین و مقررات، روشهای تدریس، محتوا، شیوه‌های ارزشیابی و جوّ اجتماعی است. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن و مرد دانشکده‌های علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی دانشگاه کاشان بود و تعداد 250 نفر (101 زن و 149 مرد) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 35 گویه با مقیاس پنج‌گانه لیکرت است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ مقیاس 82/0 محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه، t مستقل و آزمون توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تمام مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان با روحیه علمی دانشجویان رابطه وجود دارد. بین دانشجویان زن و مرد نیز فقط در یکی از مؤلفه‌ها (ارتباط متقابل میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان) تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p< و 2.75t = -).
واژه‌های کلیدی: مؤلفه های برنامه درسی پنهان، روحیه علمی، ساختار اداری و اجتماعی دانشگاه، معماری و کیفیت ساختمان دانشگاه، روابط میان فردی دانشجویان.
متن کامل [PDF 221 kb]   (1256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Mehdizade M, Mashallahinejad Z, Alizade M. A Survey of Relation between Elements of Hidden Curriculum and Scientific Spirit of Students. IRPHE. 2012; 17 (4) :81-103
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1404-fa.html

امینی محمد، مهدی زاده مریم، ماشاالهی نژاد زهرا، علیزاده مرضیه. بررسی رابطه بین مؤلفه های برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390; 17 (4) :81-103

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1404-fa.html



سال 17، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3796