[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 19-44 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین روابط چندگانه میان اعتماد، خودکارآمدی فردی و جمعی اعضای هیئت علمی‌ دانشگاهها
سیدحمیدرضا شاوران 1، دکتر سعید رجایی پور2، دکتر ایرج کاظمی3، دکتر بی بی عشرت زمانی4
1- دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان ، rezashavaran@yahoo.com
2- استاديار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ‌دانشگاه اصفهان
3- استاديار دانشکده علوم ‌دانشگاه اصفهان
4- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ‌دانشگاه اصفهان
چکیده:   (7632 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی روابط چندگانه میان متغیرهای اعتماد، خودکارآمدی عضو هیئت‌علمی‌ و خودکارآمدی جمعی‌ اعضای هیئت‌علمی‌‌ در دانشگاههای منتخب دولتی شهر اصفهان بود. فرضیات پژوهش بر مبنای مطالعه روابط مؤلفه‌های اعتماد، مؤلفه‌های خودکارآمدی عضو هیئت‌علمی‌‌ و خودکارآمدی جمعی تدوین و بررسی شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی‌ دانشگاههای منتخب دولتی شهر اصفهان، جمعاً به تعداد 1541 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم نفر محاسبه شد و تعداد 261 نفر در این پژوهش شرکت کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه ابزار پرسشنامه استاندارد اعتماد اعضای هیئت‌علمی‌ و پرسشنامه‌های محقق ساخته خودکارآمدی عضو هیئت‌علمی‌ و خودکارآمدی جمعی استفاده شد. پایایی هر سه مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0، 83/0 و 89/0 محاسبه و داده‌ها با استفاده از روشهای آمار استنباطی رگرسیون و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد به طورکلی، اعتماد و خودکارآمدی عضو هیئت علمی ‌بر خودکارآمدی جمعی تأثیر دارد و میان مؤلفه‌های اعتماد و خودکارآمدی عضو هیئت‌علمی رابطه پنهان و میان اعتماد و خودکارآمدی جمعی و خودکارآمدی عضو هیئت‌علمی ‌با خودکارآمدی جمعی روابط مثبت و معنادار وجود دارد. براساس مدل معادله ساختاری میزان پیش بینی خودکارآمدی جمعی از طریق اعتماد و مؤلفه‌های آن 70/0=Gamma و توسط خودکارآمدی عضو هیئت‌علمی و مؤلفه‌های آن 12/0=Gamma بود. شاخصهای برازش مدل نشان داد که مدل پژوهش از برازش نسبتاً خوبی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: اعتماد، خودکارآمدی عضو هیئت علمی، خودکارآمدی جمعی، دانشگاه، مدل معادلات ساختاری.
متن کامل [PDF 380 kb]   (3206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shavaran S H R, Rajaeepour S, Kazemi I, Zamani B E. Determining Multi Relationships among Faculty Trust, Faculty Efficacy and Collective Efficacy at the Universities . IRPHE. 2012; 18 (2) :19-44
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1608-fa.html

شاوران سیدحمیدرضا، رجایی پور سعید، کاظمی ایرج، زمانی بی بی عشرت. تعیین روابط چندگانه میان اعتماد، خودکارآمدی فردی و جمعی اعضای هیئت علمی‌ دانشگاهها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (2) :19-44

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1608-fa.html



سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3755