[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 45-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاهها
دکتر محمدهادی عسگری1، فرحناز توکلیان 2، دکتر محمد طالقانی1
1- دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
2- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، pinkfish89@yahoo.com
چکیده:   (7022 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین به‌کارگیری مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده (قابلیتهای شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی) و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود. روش پیمایشی از نوع همبستگی برای این پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود که از این تعداد 214 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به طور تصادفی انتخاب شدند. در این تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخته از جمله پرسشنامه سازمان یادگیرنده شامل 30 سؤال و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری شامل 32 سؤال برای تولید داده استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سازمان یادگیرده معادل 81/0 و ضریب آلفای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معادل 84/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل چندگانه، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی رابطه معنا‌دار وجود دارد. بین مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده (قابلیتهای شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی) با کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی رابطه معنا‌دار وجود دارد. میان مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده، مؤلفه مدلهای ذهنی می‌توانند بهترین پیش‌بینی‌کننده کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی باشند.
واژه‌های کلیدی: مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده، کیفیت زندگی کاری، دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران، اعضای هیئت علمی.
متن کامل [PDF 265 kb]   (2210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari M H, Tavakolian F, Taleghani M. Examination of Relationships between the Application of Learning Organization Components and Faculty Members Work Life in the Universities. IRPHE. 2012; 18 (2) :45-60
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1609-fa.html

عسگری محمدهادی، توکلیان فرحناز، طالقانی محمد. بررسی رابطه بین کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاهها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (2) :45-60

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1609-fa.html



سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781