[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 61-82 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی، شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی با کیفیت تدریس آنان
دکتر پریوش جعفری1، دکتر نادرقلی قورچیان2، دکتر جواد بهبودیان3، نیما شهیدی 4
1- استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2- استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3- استاد گروه آمار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز
4- دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، shahidi_ nima @yahoo.com
چکیده:   (9018 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی، شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت تدریس آنان بود. جامعه آماری شامل 2181 نفر از اعضای هیئت‌علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک بودند که از بین آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع خوشه‌ای طبقه‌ای تعداد 436 نفر به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش کیفیت تدریس با 27 عبارت در مقیاس لیکرت و آلفای کرونباخ 861/0، پرسشنامه تعهد سازمانی مه یر و آلن و پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شوارتزر و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته سنجش شایستگیهای استادان با 13 عبارت و ضریب آلفای کرونباخ 866/0 بود. در این پژوهش برای مشخص کردن سهم عوامل خودکارآمدی، شایستگیها و تعهد سازمانی استادان بر کیفیت تدریس از مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی با ضریب 28/0، تعهد سازمانی با ضریب 23/0 و شایستگیهای استادان با ضریب 32/0 به‌صورت مستقیم رابطه مثبت و معناداری باکیفیت تدریس دارند. همچنین، ارتباط مثبت و معناداری بین تعهد سازمانی و خودکارآمدی آنان با ضریب 17/0، خودکارآمدی و شایستگیها با ضریب 36/0 و تعهد سازمانی و شایستگیها با ضریب 15/0 بود.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، شایستگیها، تعهد سازمانی، کیفیت، تدریس، اعضای هیئت علمی.
متن کامل [PDF 356 kb]   (3342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jaafari P, Ghourchian N, Behboodian J, Shahidi N. Developing a Structural Model for Relationships among Self-efficacy, Competencies and Organizational Commitment with Teaching Quality of Faculty Members . IRPHE. 2012; 18 (2) :61-82
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1610-fa.html

جعفری پریوش، قورچیان نادرقلی، بهبودیان جواد، شهیدی نیما. ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی، شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی با کیفیت تدریس آنان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (2) :61-82

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1610-fa.html



سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729