[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 83-107 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل روابط پاره ای از متغیرهای مرتبط با ارزشیابی تدریس توسط دانشجویان: کاربردی از مدل معادلات ساختاری
دکتر محمود قاضی طباطبایی1، مجید یوسفی افراشته 2
1- دانشيار گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران
2- دانشجوی دکتری رشته سنجش آموزش دانشگاه تهران ، mjduosefi@gmail.com
چکیده:   (7184 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تحلیل روابط پاره‌ای از متغیرهای مرتبط با ارزشیابی تدریس توسط دانشجویان بود. داده‌ها از طریق پرسشنامه ترکیبی از 210 دانشجوی دوره کارشناسی پنج دانشکده دانشگاه تهران جمع‌آوری شد. روش مدل معادلات ساختاری برای بررسی مدل اندازه‌گیری (روابط عاملها و نشانگرها) و مدل ساختاری (روابط چندگانه عاملها) و آزمون 9 فرضیه پژوهش به کار رفت. اعتبار (همگونی درونی، اعتبار گویه و اعتبار مرکب) و روایی(همگرا و واگرا) ابزار با استفاده از شاخصهای مطلوب مختلف ارزیابی شد. نتایج پژوهش رابطه صمیمی مدرس و دانشجو، رابطه مثبت و مستقیم با ارزیابی دانشجو از تدریس، رضایت از نمره و علاقه دانشجو به درس را تأیید کرد. تلاش و درگیری مدرس بر علاقه دانشجویان به درس و ارزشگذاری آنها به تدریس مدرس تأثیر مثبت داشت. از سوی دیگر، سختی درس رابطه‌ای منفی با رضایت از نمره دانشجویان از درس و ارزشگذاری دانشجویان به تدریس مدرس داشت. همچنین، علاقه دانشجویان به محتوای درسی تأثیر مثبتی بر ارزشگذاری تدریس توسط آنها داشت.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی تدریس، اثربخشی تدریس، مدل معادلات ساختاری.
متن کامل [PDF 362 kb]   (3143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazi Tabatabaee M, Yousefi Afrashteh M. Relationship Analysis of some of the Variables Associated with Teaching Evaluation by Students: An Application of Structural Equation Modeling. IRPHE. 2012; 18 (2) :83-107
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1611-fa.html

قاضی طباطبایی محمود، یوسفی افراشته مجید. تحلیل روابط پاره ای از متغیرهای مرتبط با ارزشیابی تدریس توسط دانشجویان: کاربردی از مدل معادلات ساختاری. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (2) :83-107

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1611-fa.html



سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731