[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 131-152 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی
دکتر ابوالقاسم شریف‌زاده 1، دکتر غلامحسین عبدالله‌زاده2
1- استاديار دانشکده مدیریت کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، sharifsharifzadeh@gmail.com
2- استاديار دانشکده مدیریت کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (7104 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی و بررسی رابطه بین این ‌دو به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تمام دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر تعیین و پاسخگویان به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها از طریق یک پرسشنامه متشکل از شاخص پرسشنامه سبکهای یادگیری و ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی، گردآوری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و EXCELتحلیل شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بیشتر دانشجویان از سبک یادگیری فعال (در بعد پردازش)، حسی (در بعد ادراک)، بصری (در بعد ارائه) و کل‌گرا (در بعد دیدگاه/ فهم) برخوردارند. ضرایب همبستگی نشان دهنده رابطه مثبت و معنا‌دار بین سبکهای یادگیری و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی، شرکت در دوره‌های آموزشی کارآفرینی و خوداشتغالی، بازدیدهای علمی، اجرای پروژه‌های علمی، معدل و تهیه مقالات توسط دانشجویان بودند. نتایج تحقیق بر این امر دلالت داشت که بیشتر دانشجویان مورد مطالعه از نظر برخورداری از خصایص کارآفرینانه در سطح ضعیف و خیلی ضعیف قرار داشتند. بر اساس ضرایب همبستگی رابطه مثبت و معنا‌داری بین خصایص کارآفرینی و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن، سابقه شغلی پاره ‌وقت، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی و انجام دادن پروژه‌های علمی وجود داشت.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی کشاورزی، سبک یادگیری، خصایص کارآفرینی، دانشجویان کشاورزی.
متن کامل [PDF 317 kb]   (1918 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifzadeh A, Abdollahzadeh G. Evaluating Relationships between Learning Styles and Entrepreneurial Traits of Agriculture Students. IRPHE. 2012; 18 (2) :131-152
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1613-fa.html

شریف‌زاده ابوالقاسم، عبدالله‌زاده غلامحسین. بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (2) :131-152

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1613-fa.html



سال 18، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660