[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 23-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی: مطالعه کیفی
دکتر میترا عزتی
دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران ، ezati.m@gmail.com
چکیده:   (8381 مشاهده)
ارتقای کیفیت عملکرد دانشگاهها در گرو گروههای آموزشی توانمند و شایسته است. از این رو، ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی یکی از مسئولیتهای مهم مدیران و مسئولان دانشگاهی برای توسعه حرفه‌ای و حفظ و ارتقای آموزش‌عالی است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی بود. روش پژوهش کیفی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی 15 دانشکده دانشگاه تهران و 75 گروه آموزشی بود. به منظور انتخاب نمونه مطلوب، با استفاده از روش نمونه‌گیری کرانه‌ای، 20 گروه‌ آموزشی که به میزان دو انحراف استاندارد در بالاترین و پایین‌ترین میزان عملکرد آموزشی قرار داشتند، به عنوان کرانهای بالا و پایین انتخاب شدند. سپس، به‌منظور شناسایی و تحلیل علل ناهمسانی در عملکرد آموزشی گروههای آموزشی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته، داده‌های لازم جمع‌آوری و از طریق تحلیل محتوا و فرایند کدگذاری تحلیل شدند. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن است که عواملی که در کران بالا و پایین بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی تأثیرگذارند متناظر نیستند و متفاوت‌اند، علاوه بر این، مشخص شد عواملی نظیر مشارکت ذینفعان در تأمین منابع مالی، کارآفرینی، کارآمدی جمعی، مدیریت مشارکتی و محیط رقابتی فعال از عوامل مؤثر بر عملکرد آموزشی بالا و عواملی نظیر وابستگی به منابع مالی دولتی، شرایط کاری نامطلوب، روحیه پایین و مدیریت لجام گسیخته بر عملکرد آموزشی پایین تأثیر داشته است.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد، عملکرد آموزشی، گروههای آموزشی، دانشگاه تهران.
متن کامل [PDF 332 kb]   (3272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezati M. Study of Impact Factors on Educational Performance of University Departments: Qualitative Method. IRPHE. 2012; 18 (3) :23-45
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1645-fa.html

عزتی میترا. بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی: مطالعه کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (3) :23-45

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1645-fa.html



سال 18، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647