[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 1-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشور ایران
دکتر کیومرث شهبازی 1، دکتر محمد حسنی2
1- استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه ، k.shahbazi@urmia.ac.ir
2- دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
چکیده:   (6838 مشاهده)
بر اساس مطالعات تجربی تأثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشورهای مختلف یکسان نیست. هدف این پژوهش بررسی تأثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشور ایران بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و برای برآورد مدل از روش خودرگرسیون برداری و مدل تصحیح خطا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کشور ایران و نمونه آماری داده‌های فصلی دوره زمانی 1386- 1375 بود. برای بررسی پایایی متغیرها از آزمونهای ریشه واحد دیکی- فولر تعمیم یافته و فیلیپس و پرون استفاده شده و نشان‌دهنده آن است که متغیرها جمعی از درجه صفر یا یک هستند. تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمونهای یوهانسون- یوسیلیوس و علیت گرنجری صورت گرفت. نتایج نشان داد که در بلندمدت سطوح تحصیلی عالی، راهنمایی و ابتدایی به‌ترتیب بیشترین تأثیر را بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور داشته‌اند. شاغلان دارای تحصیلات دوره متوسطه تأثیر معنا‌داری بر رشد اقتصادی نداشته‌اند. در کوتاه‌مدت و بلندمدت یک رابطه علیت یکطرفه از سطوح مختلف آموزشی به‌استثنای شاغلان دارای سطح تحصیلی دوره متوسطه به رشد اقتصادی وجود دارد، ولی رشد اقتصادی علیت گرنجری سطوح مختلف آموزشی نیست. به‌طور‌کلی، یافته‌ها حاکی از آن است که در بلندمدت توسعه فرصتهای آموزشی در سطوح عالی، راهنمایی و ابتدایی به‌ترتیب بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی خواهد داشت که بیانگر اهمیت بالای آموزش‌عالی در تسریع رشد اقتصادی کشور است. همچنین، با افزایش نرخ باسوادی شاغلان رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.
واژه‌های کلیدی: آموزش، رشد اقتصادی، مدل خودرگرسیون برداری، علیت گرنجری.طبقه بندی JEL: I21، O47، O52
متن کامل [PDF 346 kb]   (3251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi K, Hassani M. The Impact of Different Levels of Education on Economic Growth in Iran. IRPHE. 2013; 18 (4) :1-24
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1757-fa.html

شهبازی کیومرث، حسنی محمد. تأثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشور ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (4) :1-24

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1757-fa.html



سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730