[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 99-119 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده با تمرکز بر زیرنظامهای مدیریت دانش و فناوری
اعظم اسفیجانی 1، حسینعلی بختیار نصرآبادی2، محمد بختیار نصرآبادی3
1- دانشجوی دکتری فناوری آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کرتین استرالیا ، azam.esfijani@postgrad.curtin.edu.au
2- کارشناس ارشد مدیریت دولتی، بیمه آسیا
3- دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده:   (7154 مشاهده)
نظر به اهمیت بررسی دانشگاهها به‌منزله سازمانهای یادگیرنده در جوامع کنونی و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف این نهادها به‌منظور بهبود فعالیتهای آنها در سازگاری با تغییرات و تحولات سریع، پژوهش حاضر به مطالعه این موضوع اختصاص یافته است. مبنای نظری این مطالعه، رویکرد مایکل مارکوارت به سازمان یادگیرنده به‌دلیل جامعیت و تفکر سیستمی حاکم بر آن بود. هدف پژوهش بررسی میزان برخورداری دانشگاه شهید چمران اهواز به‌عنوان یک نظام آموزشی از ویژگیهای سازمان یادگیرنده در دو زیرنظام دانش و فناوری بود. روش توصیفی- پیمایشی برای انجام دادن این پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران بودند که 300 نفر از آنان به روش نمونه-گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از گروه نمونه، 220 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که بر مبنای پرسشنامه مارکوارت، مرور ادبیات تحقیق و مشورت با صاحبنظران تهیه شد. این پرسشنامه مشتمل بر 50 گویه و دارای طیف لیکرتی (پنج درجه‌ای) است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (برای سؤالات وضعیت موجود 973/0 و برای سؤالات وضعیت مطلوب 980/0) تأیید شد. به‌منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش، تی زوجی به‌کار گرفته شد. یافته‌ها نشان داد بین وضعیت موجود دانشگاه شهید چمران اهواز به لحاظ برخورداری از شاخصه‌های سازمان یادگیرنده با وضعیت مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: سازمان یادگیرنده، یادگیری سازمانی، زیر نظام دانش، زیر نظام فناوری.
متن کامل [PDF 330 kb]   (2271 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esfijani A, B. Nasrabadi H, B. Nasrabadi M. An Investigation on Learning Organization Characteristics: Focusing on Knowledge and Technology Subsystems. IRPHE. 2013; 18 (4) :99-119
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1761-fa.html

اسفیجانی اعظم، بختیار نصرآبادی حسینعلی، بختیار نصرآبادی محمد. بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده با تمرکز بر زیرنظامهای مدیریت دانش و فناوری. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (4) :99-119

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1761-fa.html



سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731