[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 121-143 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عناصر بازاریابی رابطه ای بر وفاداری دانشجویان
دکتر میرزاحسن حسینی1، دکتر احمدعلی یزدان پناه 2، رومینا فرهادی نهاد3
1- دانشیار بخش علمی مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور تهران
2- استادیار گروه پژوهشهای آماری و فناوری اطلاعات مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، aayazdanpanah@gmail.com
3- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی(بازاریابی)، دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (8198 مشاهده)
وفاداری دانشجویان به‌عنوان یکی از عوامل حیاتی در موفقیت بلندمدت دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عناصر بازاریابی رابطه‌ای از قبیل اعتماد، رضایتمندی و تعهد بر وفاداری دانشجویان کارشناسی ارشد بود. در این خصوص، مدلی از بررسی روابط علّی میان پیش‌زمینه‌ها و پیامد بازاریابی رابطه‌ای ارائه شد. پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده‌‌ها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران و حجم نمونه شامل 442 دانشجو بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده و در نهایت، داده‌های حاصل از 400 دانشجو تجزیه و تحلیل شد. روایی تحقیق با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(894/0) و پایایی ترکیبی تأیید شد. از مدلسازی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده استفاده شد. یافته‌ها نشان‌دهنده تأثیر غیرمستقیم اعتماد از طریق متغیرهای رضایتمندی و تعهد بر وفاداری دانشجویان است. به علاوه، با توجه به نتایج، اعتماد هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق رضایتمندی بر تعهد تأثیرگذار است. همچنین، نتایج نشان داد که رضایتمندی هم مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق تعهد بر وفاداری دانشجویان تأثیرگذار است. در نهایت، رابطه تعهد با وفاداری دانشجویان نیز تأیید شد.
واژه‌های کلیدی: بازاریابی رابطه ای، رضایتمندی، تعهد، وفاداری، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 377 kb]   (2863 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M H, Yazdanpanah A A, Farhadi Nahad R. The Direct and Indirect Effects of Relationship Marketing Elements on Loyalty of Students. IRPHE. 2013; 18 (4) :121-143
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1762-fa.html

حسینی میرزاحسن، یزدان پناه احمدعلی، فرهادی نهاد رومینا. بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عناصر بازاریابی رابطه ای بر وفاداری دانشجویان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; 18 (4) :121-143

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1762-fa.html



سال 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3662