[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 45-68 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل برون سازمانی مؤثر در تجاری‌سازی نتایج پژوهشی
حسینعلی جاهد 1، دکتر حمیدرضا آراسته2
1- دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری ، hossein.jahed@gmail.com
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (7178 مشاهده)
تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهها فعالیتی پیچیده و تکمیل‌کننده زنجیره تبدیل ایده به فناوری است و به ثروت آفرینی، کارآفرینی و استقلال مالی دانشگاهها منجر می‌شود. هدف این پژوهش تعیین و تبیین عوامل برون‌سازمانی مؤثر در تجاری‌سازی نتایج پژوهشی و تبیین روابط بین این عوامل بود. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و روش تحقیق ترکیبی (کمّی و کیفی) بود. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، مدیران پژوهشی و فناوری و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری سازمانهای طرف قرارداد با این دانشگاه و همچنین، صاحبنظران مرتبط با موضوع بود. برای نمونه‏گیری در بخش کیفی از نمونه‏گیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونه‏گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد. ابزار جمع‏آوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقّق‏ ساخته بود. برای تعیین اعتبار ابزار اندازه‌گیری از اعتبار محتوایی و نیز دیدگاه شش نفر از متخصصان در این زمینه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ عدد 9641/0 به‌دست آمد. اطلاعات برگرفته از مصاحبه‌ها با استفاده از کدگذاری دسته‌بندی و تحلیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‏های کمّی از آزمونهای آماری همچون آزمونهای تی، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده تأثیر عواملی برون‏سازمانی شامل نیروهای دولتی، نیروهای اقتصادی، نظام آموزشی، قوانین و مقررات کلان، پیشرفتهای فناورانه، رقبا و رقابت‌پذیری، مشتری‏مداری و مواردی دیگر در تجاری‏سازی نتایج پژوهشی بود. در تبیین روابط این عوامل، علاوه بر اولویت‏بندی آنها، نتایج نشان داد که اغلب عوامل رابطه همبستگی معناداری با یکدیگر دارند.
واژه‌های کلیدی: تجاری‏سازی، آموزش عالی، نتایج پژوهشی، عوامل برون‏سازمانی.
متن کامل [PDF 364 kb]   (2544 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahed H, Arasteh H. External organizational factors influencing commercialization of research results. IRPHE. 2013; 19 (1) :45-68
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1830-fa.html

جاهد حسینعلی، آراسته حمیدرضا. عوامل برون سازمانی مؤثر در تجاری‌سازی نتایج پژوهشی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (1) :45-68

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1830-fa.html



سال 19، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792