[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 91-110 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان
دکتر بی بی عشرت زمانی 1، سید امین عظیمی2، نسیم سلیمانی3
1- دانشيار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان ، bzamani@edu.ui.ac.ir
2- دانشجوی دکتری آموزش مجازی دانشگاه کازان روسیه
3- کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (6100 مشاهده)
توسعه گسترده فناوریها در محیطهای علمی ضمن داشتن پیامدهای مثبت آسیبهایی نیز دارد که یکی از آنها پدیده سرقت علمی است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که 300 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری تصادفی نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به کمک متخصصان و تحلیل عاملی تأیید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ(86/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی به روش مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که مدرک گرایی و توجه زیاد به نمره اولین و مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر سرقت علمی دانشجویان است؛ سایر عوامل تأثیرگذار به ترتیب اهمیت عبارت‌اند از: نبود احساس خودکارآمدی در دانشجویان در انجام دادن پژوهش و نوشتن گزارشهای علمی، نبود سازکارهای مناسب برای تشخیص و تنبیه سارقان علمی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، آموزشهای ناکافی قبلی در باره چگونگی اسناددهی و شناسایی انواع سرقت علمی در دوران دبیرستان یا در آموزشهای غیررسمی، تشخیص ندادن سرقت علمی دانشجویان از سوی استادان و واکنش نشان ندادن به آن، عوامل فشار، آموزشهای ناکافی در دانشگاه برای شناساندن و نحوه پیشگیری از سرقت علمی، نداشتن ترس از تنبیه و مواخذه شدن و وجود داشتن فضاهای مجازی و الکترونیکی.
واژه‌های کلیدی: سرقت علمی، نگرش، دانشجویان دانشگاه اصفهان، عوامل مؤثر بر سرقت علمی.
متن کامل [PDF 335 kb]   (2857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani B E, Azimi S A, Soleymani N. Identifying and prioritizing the effective factors affecting the students’ plagiarism in Isfahan University. IRPHE. 2013; 19 (1) :91-110
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1832-fa.html

زمانی بی بی عشرت، عظیمی سید امین، سلیمانی نسیم. شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (1) :91-110

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1832-fa.html



سال 19، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660