[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 111-136 برگشت به فهرست نسخه ها
پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریه جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی
دکتر سید حمید خداداد حسینی1، علی نوری 2، دکتر محمدرضا ذبیحی3
1- دانشيار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، ali.noori@modares.ac.ir
3- استاديار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
چکیده:   (7002 مشاهده)
یکی از مهم‌ترین تغییرات در حوزه آموزش در عصر اطلاعات شکل‌گیری نظام آموزش یادگیرنده‌محور در کنار نظام آموزش معلم‌محور و به‌عنوان مکمل آن است. ظهور آموزش‌ الکترونیکی زمینه را بیش از پیش برای کاربرد گسترده آموزشهای یادگیرنده‌محور و سایر تغییرات در رویه‌های آموزشی فراهم کرده است. بنابراین، شناخت درباره سازواری رفتار یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاهها بسیار ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پذیرش آموزش الکترونیکی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس بود. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 264 نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و حجم نمونه 111 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود. پایایی ابزار سنجش با روش ضریب آلفای کرونباخ(6/0) و روایی آن با روش تحلیل عاملی انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای فرد آموزش‌دهنده و مواد آموزشی از طریق سودمندی درک‌شده و خوشایندی نیز به‌طور مستقیم بر قصد استفاده از آموزش الکترونیکی اثر مثبت دارند. ضمن آنکه سودمندی درک‌شده از بین متغیرهای موجود بیشترین تأثیر را بر قصد استفاده از آموزش الکترونیکی دارد. این در حالی است که طراحی محتوای آموزشی بر سهولت استفاده درک شده اثرگذار نبوده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، پذیرش فناوری، کیفیت خدمات، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 382 kb]   (2436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodadad Hoseiny S H, Noori A, Zabihi M R. E-learning acceptance in higher education: Application of flow theory, technology acceptance model & e-service quality. IRPHE. 2013; 19 (1) :111-136
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1833-fa.html

خداداد حسینی سید حمید، نوری علی، ذبیحی محمدرضا. پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریه جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (1) :111-136

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1833-fa.html



سال 19، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660